A
AndersG: Plastfolie+lumppapp är vad vi har.
4 svar · 8,8k läst
L
Anonymiserad 23608: I första hand lägger jag i rummets längdriktning. Det brukar vara det rekommenderade och känns minst "upphugget" (naturligtvis beroende på hur brett rummet är). Lägger man tvärs rumets längdriktning överskrider i vissa fall man maxmåttet och måste göra en rörelsefog någonstans eftersom golvet rör sig mest på bredden. I andra hand tar jag hänsyn till ljusinsläpp. Anledningen
3 svar · 11,4k läst
MathiasS
MathiasS: Det är inga problem. Om dörren går parralellt med golvet är det def inget att fundera på. Har du golvet tvärs skenan så finns det väl en teoretiskt chans - montera bottenskenan med dubbelhäftande tejp och sov gott på natten! Tycker du tejp är för risigt (det funkar faktiskt utmärkt) så kan du ju använda någon mjuk massa typ pl400. Kommer sitta som berget.
1 svar · 5,0k läst
Fasting65
Fasting65: Trägolv är inte billigt - iallafall inte på Castorama och Praktiker. Du hittar Barlinek billigare här i Sverige. Stavparkett är väl lite billigare, men se upp med kvaliteten (mycket torrsprickor i de paket jag såg). Vi var på alla castorama i regionen, och de skiljer sej en del i både utbud och pris. Praktiker nere i Gdansk var ett pinnhål sämre än alla Castorama, så det kändes som
1 svar · 3,1k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: jag tycker såpa blir snyggast om du har ork att hålla det i trim.annars är väl olja att föredra om man har hund
1 svar · 2,6k läst
M
Mad: Tack Jeppe, då verkar det som om min idè kan funka.
2 svar · 3,3k läst
danger
danger: Håller på att gräva ett hål för att se hur djupt jag kan gå med tanke på hur djupt Dräneringen ligger. Vad kan jag göra om det visar sig att jag kommer ner under dränet? Behöver gräva ur minst 20cm. Någon som vet /Mikael
5 svar · 4,7k läst
·
T
TorpSara: Det går bra att måla på ett lutat golv. Tänk på att grunda med oljebaserad färg så att det fäster i oljan.
1 svar · 5,7k läst
V
viggo55: Skall lägga in parkett i hall, kök och vardagsrum. Alla tre rummen hänger ihop och jag vill även få golvet "helt" dvs inga trösklar eller lister.c:a 70kvm. Golvet har efter div. sättningar blivit ganska ojämnt och min fråga är hur man löser det på en så stor yta. Huset står på torpargrund.
0 svar · 4,4k läst
O
ollesthlm: Det var ju fanergolv! Jag är endast intresserad av lamellparkett. Alltså vanlig 14-15mm parkett i valnöt.
2 svar · 3,5k läst
B
ByggSann: [citat] Vi har lagt in pergos valnöt orginal i hela ovanvåningen. Alla sa till oss att "nä ska ni verkligen lägga in ett sånt mörkt golv" o det kmer inte bli bra" bla bla bla! MEN!!! Ni ska höra dom nu "oooh, vad fint det blev ju jättebra!" Vi har alla möbler på ovanvåningen i vitt förutom vår sänggavel som är i valnöt. D vita är verkligen kanon snyggt till valnöten. D blir ett
4 svar · 15,4k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Frågor: * hur pass blöt ska frottéhandduken vara? Genomblöt eller lite lätt fuktad? * hur pass mycket skall man köra med strykjärnet? Skall det blir riktigt varmt på golvet eller bara lite lätt (typ stryka en skjorta). * skall bucklan i golvet resa sig direkt eller skall man vänta lite?
8 svar · 23,8k läst
M
Micmac: Hej, Jag har rivit en vägg mellan matsal och vardagsrum samt tagit fram det gamla trägolvet i båda rummen (byggår 1930). Nu måste jag "laga" golvet där väggen stod. Problemet är att golvet (100 mm bredd x 25 mm tjockt) naturligtvis saknar "sponten". Eftersom tiden är knapp och jag inte hittar ett golv med dessa mått så har jag klyvt en större golvplanka och fått den att passa.
0 svar · 5,9k läst
D
David_Q: Nej jag hade inte tänkt starta vinkelslipen inomhus trots rådet. Jag kapade en asfaltskant i somras för att få en rak och fin kant och herregud va skitig jag blev. Såg ut som jag kom direkt från djungeln i mörkaste Kongo ;D. Damm överallt är bara förnamnet...
5 svar · 26,1k läst
jarlh
jarlh: I samband med att vi skulle byta ut bottenvåningens golv för något år sedan läste jag en rapport, från KTH tror jag det var, där slutsatsen var att golvvärme inte lämpar sig för betongplatta utan underliggande isolering. Har för mig det var något med fukt, temperaturskillnader och årstider. Hur som helst valde vi att inte byta till golvvärme. Så innan du bygger om för en massa
1 svar · 5,0k läst
morsan
morsan: Slipa dem ska ni väl inte behöva göra om de inte är väldigt slitna :-/ Nu vet jag ju inte vilka produkter ni använder men innan jag oljade vår välanvända obehandlade furutrapp skurade jag med Faxe Trärens http://www.akerberg.se/produkter/faxe_tra.shtml Den blev som ny ;) Trärens använder jag på all oljad eller såpad panel, dörrar osv innan jag behandlar dem igen (om de är smutsiga
1 svar · 2,0k läst
P
psamuels: Min granne gjorde en ny källartrapp, han murade ett rektangulärt "hål", gjöt ett golv och byggde en trappa i tryckimpregnerat. Tänk på att ordna med avrinning (brunn) för vatten! /Per
2 svar · 5,2k läst
R
RenoVera: Hej, Lägg sk. foam under ditt laminatgolv, om du inte köpt ett laminat med stegljuddämpning på undersidan. Foamet köper du där du köpt ditt golv. Det finns på rulle och brukar räcka till 10kvm. Lägger du det direkt på plastmattan blir det onödigt klapprigt för dig. men det funkar säkert. Vid trösklarna lämnar du en springa på 5mm, det borde räcka på laminat. Täck sedan glipan
1 svar · 1,6k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Jag skall göra samma sak i min hall då vi flyttat entré-dörren. Mitt betong-golv har dock ojämnhet i "vågor". Jag har hyvlat till reglar i 3-9 mm tjocklekar som jag kommer att fästa i betongen med sättlim sedan skall jag på med 6mm rot-gips att ha under laminatgolvet för att komma i våg med mitt gamla golv. -Ja det håller. ;) (Bor i lgh 3 trappor upp så jag har inget problem med fukt
4 svar · 2,0k läst
Ingenjören
Ingenjören: Jag erkänner mig besegrad! ;D 130kvm har respekt med sig! Jag får kämpa vidare med mina 3kvm.... /Ingenjören
7 svar · 12,1k läst
Faidros
Faidros: På ett jättestort bildelsvaruhus kostar vattenfast trälim bara en femma mer per liter än ett inomhuslim (50:- resp. 45:-).
3 svar · 7,6k läst
K
kloka_elin: Det finns ju också tunnare trägolv som bara bygger 8,5mm. Har själv lagt Tarkett Viva, det blev super! Dessutom mycket mer slitstarkt än 14mm då kärnan är så hård. /Elin
3 svar · 3,8k läst
F
frenil11: Ska lägga in en 14mm parkett på en betongplatta Något förslag på tjocklek på foamen? 2mm, 3mm eller "lump-papp" Leverantörern rekommenderar 3mm men de avråder inte heller för 2mm Jag har en golvvärme så varje millimeter isolerar ju... /Fredrik
0 svar · 2,2k läst
L
lawpan: Det är plastmattor. Så golvet ska ersätta dessa. Parkettgolvet som ska läggas är av standardtyp flytande golv (300 kr/kvm). Sen ska lister på i respektive på. Underarbetet är alltså, ta bort plastmattor och parkettgolv i ett rum.
2 svar · 18,8k läst
T
Teresa: Jag sitter och bläddrar i deras katalog men det ger mig nte så mycket eftersom jag inte vet priserna....
0 svar · 4,9k läst
R
Renoveraren: Hej på er Nu har jag fått besked från byggmax. Jag får ett nytt golv men de vill ha det gamla tillbaka och jag får lägga in det själv. De har inte varit och tittat på golvet. Varför vet jag inte och jag bryr mej inte heller Garantin verkar fungera Fredrik
4 svar · 4,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Dala Floda MaxFura. Personligen får jag obehagskänslor av att gå barfota eller i strumplästen på dessa golv. Har hör det från någon annan också, men det verkar var olika uppfattningar om detta. http://www.dalafloda.com/Default.asp?PageID=674
1 svar · 2,2k läst
Faidros
Faidros: Jo, jag skall nog höra med tillverkaren också. Men problemet med att fråga tillverkare är ju att de inte alltid ser saken ur kundens perspektiv. De föreslår med stor sannolikhet alternativ (C), och det kan naturligtvis vara för att det är det bästa alternativet. Men det kan också vara för att de vill sälja material för några tusenlappar till, "Platon ventilerad sockel", "Platon
2 svar · 14,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag skulle hellre förvara skivan stående på en långsida - det tror jag skivan mår bättre av, iallafall om det är en träskiva. För golvet spelar det ingen roll hur du gör.
1 svar · 5,0k läst
S
synpunkter: Om du har 20 cm islolering under plattan så ska du vara lycklig. Det finns ingen vettig anledning att lägga 5 cm och en ny betongkaka på det. Känns helt onödigt och dessutom stänger du inte den gamla betongplattan mellan lager av frigolit. Nej för guds skull lägg ut dina golvvärmerör på bef platta och gjut på med finbetong eller spackla med flytspackel. Har du vattenburet värmesystem
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.