Byggahus.se

Parkett som kupar sig

1. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem
    Har ett nu ca 2 år gammalt parkettgolv som beter sig lite skumt. I stort sett varje planka har kupat sig vilket leder till att limfogen mellan plankorna börjar släppa samt att golvet rör på sig när man går över det, plankorna vickar lite.

Vi har golvvärme men kör den inte onormalt hårt, andra parkettgolv som går på samma temperatur ligger platt och fint.

Har nån annan sett liknande fenomen?

2. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Re: Parkett som kupar sig

Vad har du under? Träbjälklag eller betong?
    Tartan

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 112 inlägg

MathiasS

Medlem

Finns det en rörelsemarginal runt om hela golvet, 10-15mm? Det är väl annars det vanligaste skälet till att ett golv slår sig.

4. R
    Medlem · 115 inlägg

robocop

Medlem

Jag har även noterat det hos oss efter ca 5-6 månader. Ingen limfog men däremot
    undrar jag om det kan bero på att tarketten stod i fuktfig miljö medan betongen sakta
    torkade i o f med plastemballage men att den nu torkar helt???och blir vågig.

Försvinner möjligen vid slipning?

Har även noterat att det blir tydligare om man har stort ljusinsläpp m a o stora fönster
    och i motljus. ::)

5. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Ni har väl ångspärr under parkettgolvet? Jag såg att Tarkett rekommenderar det om man har betonggolv eller golvvärme.

6. R
    Medlem · 115 inlägg

robocop

Medlem

Jodå vi har följt alla instruktioner

7. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem

Det är ett väl uttorkat träbjälklag, på detta ligger golvspån, och sen glespanel för golvvärmen, sen fuktspärr och sist parketten.

Det finns rörelsemarginal runt om, men problemet är inte att hela golvet bågnar utan varje planka har bildat en "hängränna".

Jag funderar på om man har haft olika fuktighet i bärlager och ytskikt under tillverkningen. Då kommer ju över och undersida att röra sig olika med en resultat att det hela böjer sig. Om ytan var fuktigare än bärlagret så kommer ytan att dra ihop sig när det torkar (hängränna) och tvärtom (kulle längs mitten på plankan).

Det som är lite skumt är att det uppträder så tydligt först nu. Jag såg en liten tendens till detta redan förra vintern, men inte i samma omfattning som nu.

8. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Kolla luftfuktigheten, orsaken är precis som du skriver större uttorkning på ytan (ek gissar jag) än undertill (gran). Var fukten fel vid tillverkningen förvärras swåklart problemet.
    Denna vintern har det varit kallt ute under längre tid än normalt i södra Sverige = torr luft inne under lång tid = torrare trä än en vanlig vinter = mer bekymmer med krympning och deformation än ett "normalår".
    Är det samma golv med golvvärme i de andra rummen där det inte är problem? Vilket rum är det problem med? Vad finns under golvet, källare, undervåning?

9. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Det första att kolla, förutsatt att läggningsanvisningarna har följts, är exakt hur hårt den körs? Tillåten maxtemperatur brukar vara 27 grader.

10. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Om parkettet har tillslutet/lackat yta som påverkas minimalt av fukt så är det troligt att det är för fuktigt under den då den sväller på undersidan :-/
    gaia

11. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

En lackad/oljad yta dämpar fuktrörelserna men hindrar inte. Det ger mest ett skydd mot direkt vatten t.ex. spill men vattenångan i luften kommer in ändå från sidorna mm.

12. V
    Medlem · 43 inlägg

vdb

Medlem

Har samma fenomen i ett egnahemshus från 47.
    Träbjälklag ingen golvärme ( Tyvärr)
    Fick nytt golv från tillverkaren.

Pär

13. R
    Medlem · 115 inlägg

robocop

Medlem

Vi har värmeslingor, diffspärr och 23 grader på termostat. Vågning på vaje planka gör
    att det bildas en liten men synlig skarv i ändar och mellan tarkettplankor dock inte alla.
    Det är möjligt att det blir bättre om man tar ner värmen. Har märkt bl a vid braskaminen där jag inte lagt någon list mot klinker att tarketten böjer sig uppåt så länge det är strålningsvärme från kaminen men att det lägger sig till rätta igen, ca
    7-8 timmar efter elden slocknat. ::)

14. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem

Jag har gjort lite mätningar och sett att vi ligger på ca 22 - 23 grader på ytan vilket ska vara OK enligt instruktionerna, det anges ju som max 27 grader på ytan.

Jag har golv av olika fabrikat som har samma förutsättningar, samma inställning på termostat och samma luftfuktighet då det är en öppen planslösning.

Det ena ligger platt och fint, det andra rör på sig, så det känns som ett kvalitetsproblem. Jag ska ta ett snack med leverantören så får vi se vad de säger.

15. R
    Medlem · 115 inlägg

robocop

Medlem

Det ena ligger platt och fint, det andra rör på sig, så det känns som ett kvalitetsproblem. Jag ska ta ett snack med leverantören så får vi se vad de säger.

Intressant Estwing men kupar sig ditt golv menar du eller bara rör på sej? För röra på sej ska väl golvet göra, alltså flytande golv som det heter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.