Byggahus.se

Nyansskillnad ny och gammal parkett

1. M
    Medlem · 595 inlägg
    Hej!
    Vi ska skarva vardagsummets gulnande ekparkett med ny ekparkett/alt. laminat golv in i köket.
    Färgskillnaden är för stor :-?, hur löser vi det? Måste vi slipa eller finns det tex. laminat som har liknande nyans? Ska vi välja annat trä? Tips efterlyses!

/Ulle

2. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem

Re: Nyansskillnad ny och gammal parkett

Jag tror det bästa är att acceptera nyans skillnaden tills det nya har gulnat.
    Vi flyttade en matta som legat på samma ställe i tre år sen nybyggnationen. Det var stor skillnad mot de ytor som varit utsatta för solljus. Nu efter ett år ser man fortfarande skillnad, men det är ingen påtaglig skillnad längre. Det verkar gulna som mest det första året altså, sen går det långsammare. Gulnad sker både i lackad parkett och i oljad parkett.
    /CC

3. M
    Medlem · 595 inlägg

Tack för svaret. Jag har hört att nya lacker inte gulnar alls, därför tänkte jag att skillnaden kommer att vara påtaglig även framöver.
    /U

4. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Vi har samma problem, vi har valt att leva med det. :-/

5. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 842 inlägg

nimhed

Medlem

Nya lacker gulnar absolut, i synnerhet de vattenbaserade. Välj ett lösningsbaserat lack så håller det sig lite bättre. Det luktar (mycket) värre när det appliceras med håller så mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.