S
SATI: Kan tyvärr inget om slipning av golv, men jag kan tipsa om att vaxa golvet istället för att olja in det. Det ser likadant ut men vaxen gör golvet mkt tåligt vi har en liten tjej som spiller och kladdar och det blir inga märken eller fläckar alls. Vaxen penslar man på två gånger ett tunt lager varje gång. /S
1 svar · 3,6k läst
M
mikkat: Vi gkorde exakt så, la ny parkett(Kährs Ek) i hall och kök, behöll och slipade befintlig Ek parkett i Vardagsrummen vid sidan om. Skillnad ja, det äldre är mycket ljusare i färgen, stör det nej det är olika rum så jag uppfattar det inte som störande. /M
2 svar · 2,4k läst
V
Vallew: Vi skall lägga in ett Khärs 15-mm parkettgolv i ett rum som idag har en plastmatta. Under mattan är det betong (platta på mark). Mattan är ca 14 år gammal och i bra skick. Kan man lägga foam+parkett direkt på mattan istället för att behöva riva ut den? Dvs kan plastmattan ha samma funktion som åldersbeständig plast? Tacksam för tips.
0 svar · 4,9k läst
A
AndersG: Jag hade litet onödigt tajt på ett ställe, men det var frågan om 20cm max. Jag sågade välfigt försiktigt med en japansåg. Försökte med en dremel med cirkelklinga först, men det gick inte så bra. Om det är mycket så skulle jag rekommendera att du bygger eller har någon finmekaniker att bygga dig ett specialverktyg av tex en dremel så att du får rätt avstånd, djup etc.
1 svar · 3,1k läst
Starfighter
Starfighter: Har just utnyttjat Bauhaus prisgaranti! Jag skulle ha 20 säckar flytspackel och det visade sig att Beijer är billigare på delar av Maxits sortiment. Här är en liten jämförelse: Spackel Beijer Bauhaus Ditt pris ABS 148 152 179 133 ABS 312 138 159 121 ABS 317 257 279 226 Jag tog med mig en utskrift från Beijers hemsida som bevis. Hoppas någon av er hinner handla innan Bauhaus sänker
0 svar · 7,5k läst
A
AndersG: Håller med. 2mm låter mycket dock.
2 svar · 3,5k läst
K
Kasch: Jag har lagt massivt furugolv från Byggmax, Moelven B-kvalité. Förra året la jag et dyrare furugolv från det lokala sågverket, även det B-kvalité dock. Byggmax-golvet har faktiskt haft färre svartkvist och urslag än det förra golvet. Båda golven lutas/såpas. Det enda som gjorde mig misstänksam var att Byggmax förvarade sina plankgolv under skärmtak utomhus där det blåst in en
4 svar · 2,3k läst
D
Dette: OK, tack Byggaren! Då blir det att kolla av hur det ser ut med betongen under plastmattan. /Dette
6 svar · 3,3k läst
G
greenbay: Om du börjar med en yttersta slingan i spår nr 2, så hamnar du troligen ca 100 mm från väggen. mvh Peter
1 svar · 2,8k läst
J
jay_roon: Vi har en lägenhet byggt i 1938 med gammalt parket golv. När vi köpte lägenheten för 2 år sedan, såg golvet bra (ny lackerad ut). Nu har det kommit mellan rum mellan parkett delarna och på några delar har fineret kommit lös. Är det fukt, eller kan det uppstår eftersom jag har lagt kabel i rummet mellan vägg och parket? Vi bor på 1a våningen och övanför tvättstugan... som ser ut
0 svar · 3,6k läst
C
Canuto: Ingen som vet eller har erfarenhet av clickgolv i kombination med golvvärme??
1 svar · 3,1k läst
F
fredrikandersson: Intressant tråd då jag själv ska göra iordning garage och tvättstuga i det hus jag om några veckor flyttar in i. Garagen och tvättstugan där är dock under marknivå(i källaren alltså), påverkar detta nånting vad gäller vilka material man bör använda med tanke på hur de andas osv? Jättetacksam för svar.
11 svar · 10,8k läst
Fasting65
Fasting65: Perro: bra sammanfattning på hur jag också känner. Sten, betong, tegel är varor som är billiga i Polen, men sen ska man ju ta hem grejorna också....
14 svar · 6,2k läst
M
MatildaSofia: Eller välja det mer miljövänliga alternativet, diamantslipa betongen jämn! Då kanske (om betongen inta är har massa lagningar) du kommer tycka att det blir så snyggt att du inte lägger något annat ovanpå...
5 svar · 4,3k läst
M
mikkat: Det är normalt så att man "grundar" en gång, efter detta slipar man bort fiberresningar som blir i träet med 150 papper, sedan färdigstryker man 2 gånger och mellan dessa slipar med 400 papper. Så var det med vår parkettlack tror det var Beckers, de mellanslipningarna gjorde vi förhand. Inte så jobbigt som det låter, du känner vad det som måste slipas bort. /M
1 svar · 1,6k läst
V
Virri: Tack
2 svar · 3,3k läst
V
2 svar · 3,3k läst
S
svh9633: Hej! Nu så har jag kaklat och klinkat hela golvet och installerat en Nibe Fighter 1230. Jag vill ge tipset att om man ska ha något som vibrerar ståendes på en golvkonstruktion som denna så kanske man inte ska ha isodrän under och runt där för min panna viberar högt vilket jag misstänker har med att isodränlagret bildar en slags resonanslåda för vibrationer. Kanske ska man gjuta det
23 svar · 11,8k läst
·
R
robban44: Lite godis att läsa ;) http://www.nexans.se/upload/objects/20050912/Golvvarmesominspirerar.pdf
3 svar · 4,3k läst
K
kloka_elin: Jag kan bara säga att jag är supernöjd med mitt vivagolv! -/elin
2 svar · 1,3k läst
M
MegaZap: Jag skulle rekomendera flytspackel! Har precis flytspacklat ~100m2 efter gjutning av invändig "platta" som hade lite svackor och små bulor. Om nivåskilnaderna är i genomsnitt 10mm så behöver du ca 160kg spackel. Jag använde mig av TM Rotavjämning 20kg säckar. Tror att normalpriset är 150:- säcken på dessa(alltså 8 säckar tot. 1200). Sedan behöver du 2l primer ca 2-300kr. Själva
1 svar · 3,1k läst
H
helenah2: http://www.byggfabriken.se/ Titta på sortiment, golv, klinker. Sånt vill jag ha! Vad det kostar vet jag inte... /Helena
1 svar · 5,3k läst
·
N
Norman: Tack Thomas, jag har skrivit till annonsören. Den du har bild på ser mycket lättare ut än den i annonsen... bad om namn på utrustningen så kanske man kan hitta produkt och info blad om utrustningen väntar på svar så länge. tack för tipset mvh Norman 8-)
2 svar · 1,9k läst
krillek
krillek: Jag har lagt in trelleborg i min verkstad i källaren. Jag är verkligen helnöjd med golvet! Lätt ayy göra rent och tåligt. Skönt att stå på och inge problem om du tappar en hammare på det. Jag drar runt mina snickerimaskiner (300kg styck) på golvet och det blir inga märken. Om man har vaxat golvet efter inläggningen så är det bara att dammsuga och våttorka så blir det som nytt!
8 svar · 21,6k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Jag testade att endast köra med underlagsfoamen (ett lager) och det verkade räcka, så nu ligger golvet på plats. :)
2 svar · 4,0k läst
J
jea: Hej allihopa! Nu har vi efter många om och men tagit beslutet att måla vår lackade fiskbensparkett vit (högblank lackfärg) och nu är frågan hur detta ska gå till... Senaste tipset var att rengöra golvet (m ammoniak), måla med fästgrund direkt på lacken (alltså utan att slipa först) och sedan med golvfärg. Låter detta vettigt, tycker ni? Vi önskar tips på bra golvfärg, tack! Det
0 svar · 6,7k läst
K
kloka_elin: Är det någon som har lagt trägolv på diagonalen i ett rum? Hade tänkt slipa den fina parketten som låg under en heltäckningsmatta i vardagsrummet, men golvslipningsmannen sa att det inte gick... :( I resten av huset ska vi ha tarkett viva tvåstav ek, och funderar nu på om vi ska ha det i vardagsrummet också, eller satsa på något annat. Om vi ska ha det kanske det vore fint att ha det
0 svar · 2,4k läst
H
hannahphoebe: tack för tipset du får det att verka busenkelt :) :) [citat]
4 svar · 4,0k läst
G
gaia: [citat] Det är inte träkol du har.... om det verkar lättare en stenkol så är det kanske slagg ( klumpar av smällt aska) som bildas efter att man har bränt upp stenkol så är det inget brännbart kvar i materialet. Det var vanligt att fylla golv med slagg om man hade tillgång till det. Är det riktig stenkol så måste den antändas med ved som redan brinner för fullt och då gör det
14 svar · 24,8k läst
lbg
lbg: [citat] Det var det fånigaste jag hört! ;D Måste vara en säljare som tycker om lite mer rustika plattor... ;) Tro honom inte! Jag har erfarenhet av alla dessa sorters plattor vi diskuterer, så det jag säger är inte taget ur luften :)
4 svar · 3,3k läst
G
gerry: Hej där, Du kan prova ringa till scanlita, dom verkar sälja stavparkett samt plankgolv från Litauen. www.scanlita.com
4 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.