Byggahus.se

Siljangolv B-SORTERING?

1. B
    Medlem · 24 inlägg

betelgeuze

Medlem
    Är det ett golv man kan leva med? Skiljer det sig mycket från deras vanilga A-golv?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 094 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Siljangolv B-SORTERING?

Det där med sorteringarna är lite lurigt. Beroende på vem som säljer det är det olika klass på golvet har jag förstått.

Jag har iaf köpt något som man kallade ekonomi-klass från siljan, via ttgolv.com. Detta har jag skruvat upp på väggen, så jag hade lite lägre krav än du kanske har.

Av 30kvm var en planka helt oanvändbar, den var för tunt hyvlad. Ett par plank hade ingen ändspont (i någon ände). Flera plankor hade mindre kvisthål men det gjorde mig ingenting eftersom jag ville ha en "träig" känsla på väggen. Lägger man på golv får man spackla lite. Någon planka hade lite snehyvlad ändspont så att änden inte var vinkelrät.

I övrigt är det mycket bra kvalitet på virket och jag fick så när som på någon planka då, inget spill alls. Vill du absolut inte ha några kvisthål är det nog bara att köpa några extra paket, 15-20% kanske, så kan du lätt få ut längder där ev skador inte stör dig.

Jämförelsen med A-golvet kan jag återkomma med efter helgen, då har jag lagt golvet i sovrummet så då vet jag. Jag utgår från att det golvet är perfekt.

Generellt tror jag man kan säga att denna b-sortering från Siljan håller väldigt bra kvalitet. Jag skulle säga att det krävs ett rätt så tränat öga för att avslöja mina ekonomiplankor på väggen.... Ett alternativ kan vara furugolvet från Byggmax. Ännu lite billigare faktiskt, så där har man verkligen råd att välja ut "godbitarna".

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 226 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Siljan har även sorteringarna "Utplockat" resp. "Natur" vilket jag aldrig har förstått skillnaden på.

4. MathiasS

MathiasS

Medlem

Natur betyder att det finns både svarta och bruna kvistar i bitarna. Sett till dom femton kvm jag la idag så var det väldigt få svarta kvistar, så får man betala mer för "utplockat" för att slippa detta (?) så vette tusan om det är värt besväret.

Jag blev förövrigt inte överdrivet imponerad av A-kvalitet, det var en del större kvistar i kanten på plankorna som det blir/blivit torrsprickor i och ibland gått en flisa ur. Med lite pusslande går det ju hantera men... Alla plank var perfekt hyvlade, mindre kvisthål fans på en planka.

5. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Tycker också att kvaliteten har sjunkit de senaste åren. Fler tecken på detta finns:
    - Hyvlerierna fasar kanterna på golvplankorna eftersom noggrannheten mellan varje planka inte räcker för ett jämnt golv. Så var det inte "förr". Då stämde höjden perfekt och golvet blev slätt.
    - Färdigbehandlade golvplankor ser ut som billigt laminat = som plast
    - De obehandlade golvplankorna är numera dyrare än de färdigbehandlade (5%). Det krävs med alla säkerhet ett extra sortering eftersom fel och annat syns bättre på en obehandlade än en färdigbehandlad. Dessutom är säkert prispressen hårdare på färdigbehandlade golvplankor.
    Jag la själv Siljan 25x158 obehandlat och naturlutade + naturoljade (Flügger) på plats. Har fått ett lustig torrspricka vid en gren, en "strumpsprättare".

6. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Tycker också att kvaliteten har sjunkit de senaste åren. Fler tecken på detta finns:
    - Hyvlerierna fasar kanterna på golvplankorna eftersom noggrannheten mellan varje planka inte räcker för ett jämnt golv. Så var det inte "förr". Då stämde höjden perfekt.
    - Färdigbehandlade golvplankor ser ut som billigt laminat = som plast
    - De obehandlade golvplankorna är numera dyrare än de färdigbehandlade (5%). Det krävs med alla säkerhet ett extra sortering eftersom fel och annat syns bättre på en obehandlade än en färdigbehandlad. Dessutom är säkert prispressen hårdare på färdigbehandlade golvplankor.
    Jag la själv Siljan 25x158 obehandlat och naturlutade + naturoljade (Flügger) på plats. Har fått ett lustig torrspricka vid en gren, en "strumpsprättare".

7. B
    Medlem · 24 inlägg

betelgeuze

Medlem

MathiasS! Hur blev det med väggar och tak hemma. Skiljer det mycket på ekonomisorteringen och deras A-sortering (eller vad de nu kallar det)? Ska jag satsa på deras billigare ekonomisortering till mina 70 kvm golv? Ska ha deras bredaste plank; 183 mm. Är lite kär i Basecos strukturborstade annars...

8. MathiasS

MathiasS

Medlem

Jag skulle inte lägga ekonomisorteringen på golvet, möjligen i sommarstugan. Det blir för mycket spill om man inte accepterar kvisthål eller mindre defekter. Jag gissar att det är ännu större skillnad på sorteringarna för bredare plank helt enkelt för att det blir mer spill där som man ogärna kasserar helt.

Har man små dimensioner på rummet, tex långsmalt så tor jag dock det är lättare att få ett hyfsat resultat på ekonomisorteringen.

9. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Hejsan,

Vi har 'andrasortering' men dimensionen 135 X 28 mm ifrån Siljan. Det är normalt sett ett golv som går på export till bla Tyskland. Helt naturell, Siljan själva säger att det inte är lika väl torkat som ordinarie golv, vi förvarade det i ett halvbyggt uterum i ett år så det fick lite naturlig tork till :)
    Baseco javisst - men jestanes vad det kostar i jämförelse! Vi gav 130 kr per kvm, och för det är det många turer på krogen jämfört med Basecos golv! I alle fall det vi tittade på - vi köpte 100 kvm :) så det räckte för snickarna att bygga en trappa med.

Nu så här tvåtre år senare när vi slipat, lutat oljat det så är det himla fint :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.