Byggahus.se

Klinker på klinker?

1. P
    Medlem · 11 inlägg

pangibygget

Medlem
    Klinkerset i badrummet med golvvärme är lagt för ett år sedan,men vi vill byta ut det ändå om det är så att man kan lägga ett nytt ovanpå det "gamla".
    Finnns det nåt som hindrar det? , undrar jag.

suveränt forum det här annars, mycket att läsa...........

2. D
    Medlem · 209 inlägg

Re: Klinker på klinker?

Jag tycker det låter som det skulle funka även om jag aldrig hört någon som gjort det  :) men jag är inte säker.

Det gamla klinkret sitter förhoppningsvis bra och är riktigt gjort så det borde inte vara nått problem att sedan lägga ett stenmaterial till på ett annat stenmaterial.

Golvet kommer ju byggas upp lite till på höjden men det kanske går bra för er.

Jag skulle nog för att vara säker prima golvet och sedan flytspackla det slätt innan jag la nästa lager.

3. P
    Medlem · 11 inlägg

pangibygget

Medlem

Aaa... det e nog ingen dum ide , för då blir det ju som vilket betonggolv som helst, tack för ide´n.

4. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Måste väll bli trögare för golvvärmen?? Jag menar att man inte får lika varma golv. :-/
    Jag skulle absolut ta bort den gamla klinkersen. Men det e juh jag det. :)

5. M
    Medlem · 40 inlägg

Miller

Medlem

Funkar bra i torra utrymmen är dock inte godkänt i våtrum pga fuktspärren.

6. D
    Medlem · 209 inlägg

Golvvärmen funkar bra ändå bara att det tar längre tid för temperaturändringar.

För fuktspärren förstår jag inte vad det har för betydelse om man har 1 cm eller 2 cm stenmaterial men tvivlar absolut inte på att det ej är godkännt för det låter igentligen som en lite konstig ide även om jag tror det funkar bra.

7. S
    Medlem · Västra Götaland · 895 inlägg

Styx

Medlem

Kan du utveckla det..
    På vilket sätt skulle tätskiktet påverkas av om det ligger ytterligare ett lager klinker på.?

8. M
    Medlem · 40 inlägg

Miller

Medlem

Kan du utveckla det..
    På vilket sätt skulle tätskiktet påverkas av om det ligger ytterligare ett lager klinker på.?

Jag diskuterade detta en gång med en representant för BKR http://www.bkr.se/ han påstot att tätskikten inte skulle vara typgodkända godkända med den konstruktionen. Jag kunde inte heller riktigt förstå varför men kolla med BKR innan du gör det.

9. P
    Medlem · 11 inlägg

pangibygget

Medlem

Tack för alla upplysningar.Jag ska ta och fråga en skadereglerare från folksam som kommer hit angående en vattenskada jag haft.(större delar av öv,så nog funkar tätskiktet i badrummet alltid!! Parkett e bytt och ny skiffer på sina ställen så jag får allt ha grönt ljus från försäkringbolaget innan man lägger nytt i badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.