Byggahus.se

Djur och parkett?

1. V
    Medlem · 41 inlägg

Vesta

Medlem
    Vi har två innekatter som, förutom att äta, sova och mysa, fyller sina dagar med att sätta ner klorna och åka kana över golven. Nu bor vi i lägenhet med plastmattor, men flyttar snart in i nybyggt.

Hur mycket tål dagens parkett? Förutom eventuella rivmärken i parketten så händer det att de små liven spyr upp en och annan hårboll och jag har fått för mig att parkett gärna ändrar färg om något blött ligger på mer än ett par minuter.

Gärna svar från djurägare med parkett (för ni måste väl finnas?  ;) )

2. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg

Re: Djur och parkett?

Vad gäller katter och parkett så är det nog ingen fara. Tyngre hundar däremot kan göra finfina revor i golven. Är katterna innekatter som du säger så är det ju bara att klippa klorna på dom så slipper ni problem. Det gör vi på vår schizofrena innekatt och det funkar jättebra.
    Klipp inte klorna på dom om de ska vara ute. Utan klor kan dom ju inte försvara sig mot diverse fiender. Vad gäller hårbollarna så finns det torrfoder som motverkar hårbollar. Vi ger det till vår och har inte sett en hårboll på 2 år. Vår skäggiga vorsteh-dam står för spyorna... :)
    /jeppe

3. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Håller med föregående talare. Vi har också både hund och katt och det är definitivt hundarna som förstör golvet med klorna. Visst har det hänt att katten kräkts på golvet, och det kan skada golvet om det ligger några timmar.

Det som också förstör trägolven är ju människorna, speciellt de små... Därför kommer vi att lägga granitkeramik i alla sällskapsytor samt kök i nya huset ;)

4. V
    Medlem · 41 inlägg

Vesta

Medlem

Tack för svaren!

Jag är egentligen inte så sugen på parkett i alla rum, men för maken finns bara två alternativ: Parkett eller Klinkers.

5. H
    Medlem · 112 inlägg

hakwa

Medlem

Vi la laminat i det rummet där både sonen och hunden kommer att vistas mest.

6. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Ja, men då så, ta klinker! :) Välj en bra kvalité; granitkeramik.

7. V
    Medlem · 41 inlägg

Vesta

Medlem

Men inte på alla 153 kvm heller...  :-/

8. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Nej, det är klart...

Lägg klinker i entré, hallar, sällskapsytor och kök. I övriga rum lägger ni trä, men välj ett träslag som är hårdare än ek. Kolla in http://www.karhs.se där finner du flera snygga golv (mörkare) som är mycket hårdare än ek. Merbau exempelvis. Det är också mycket snyggt med ett mörkare golv!  :-*

:)

P.S mitt favoritråd: lägg alltid klinker med minimal fog, det är snyggast så!

9. Boris
    Medlem · 41 inlägg

Boris

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.