Golv
JimmyB: Japp, funkade, har nu mailat dem så får vi se om det finns återförsäljare för just Barlineks lönngolv i Sverige eller Danmark/Norge?
mikkat: Har för mig jag läste på ett laminat golv att maximal sammanhängande längd var 10m. Men jag hade oxå valt att lägga med rörelsefog mellan rummen, den behöver ju inte vara så bred, och kan täckas med en smal Alu-list eller motsv. /M
Great: oki, lyssnade med försäljaren o han sade just de, att stegdämpningen hade inbyggd fuktspärr.. En annan sak, är det verkligen så noga som det står på instruktionen, med jämnheten på underlaget 2-3mm på 2 meter, och 1,2mm på 25 cm???
MathiasS: parketten skall ligga tvärs. Enligt golvtillverkarna måste det ligga plast och man rekommenderar också papp för att förhindra knarr. Det går att lägga parkett direkt på gles men det finns en risk med flytande golv att det flexar lite och då trycker på golvvärmeslangen som kan gnissla lite mot glespanelen. Jag har lagt ett rum med parkett direkt mot gles, det knirrade till en början
tommyand: Våran husleverantör har detta golv, Setra lita parkett, 2-stavig oljad ek. Någon som har lagt sådant golv, och hur kvaliteten verkar ? /Tommy
loket: Man kan vitvaxa golvet ser ut som oljat men håller mycket bättre. Osmo vitvax, finns i alla möjliga kulörer. Mycket mycket tåligare än olja och lika snyggt finns med olika glansvärden
Anonymiserad 23608: Woodlock är lättare att lägga om man är färsk, och generellt sett så är Kährs-golven tightare än Tarketts dito. Lim eller klick gör ingen skillnad bortsett från läggningen.
danger: Hej Har några frågor om mitt källar golv.Håller på att totalrenovera källaren har stött på några ? tecken.Har tagit bort det gammla klinker plattorna för att lägga nytt. Stötte på en gammal ledning som går diargonalt över golvet och har konstaterat att det var för villa olja.I hörnet där det förmodligen stått en tank var det fläckar av sand?När jag rev upp ledningen var
daniellindholm: Med PL600 borde det sitta otroligt bra :) Dessutom så är den aningen elastisk och det är nog ett krav.
Nyttanvändarnamn_567: Jag har slängt ut golvet som låg där, ett laminatgolv med korksmulepapp under, därför att det golvet var för tätt. Fukten gick upp i väggarna som blivit fula ca en halvmeter upp från golvet. Väggarna är tapetserade. Väggarna tänkte jag måla med en latexfärg som är gjord för källare. Enligt texten på burken kan färgen andas. Men jag vet inte vad jag ska lägga för golv där.
montana: Var kan jag köpa gammalt furugolv (alltså inte nytt) i Stockholmområdet? Tacksam för alla tips!
Fasting65: Visst är furu och gran mjuka. Vi har lutad furu i köket sen två år tillbaka. Det blir mycket märken men det var vi medvetna om. Vi skulle nog hellre välja gran om vi fick göra om golvet. Gran har färre och rundare kvist. Jag skulle nog inte lacka ett sådant golv eftersom det ÄR så mjukt. Det lär ju bli en del skador i lackskiktet... Jag vet inte riktigt vad du menar med högglans
lastkaj: [citat] kork känns varmt jämfört med klinkers - av samma anledning som ett sittunderlag känns varmare att sitta på en direkt på berget. Därför är det ingen bra måttstock.
Sander: Tack för inlägg! Lösningen låter relativt enkelt. Vi tänkte riva upp golvet och sedan låter en avfuktare står på i ett bra tag. Just nu finns det en oljapanna i källaren som värmer huset och vatten, så luftfuktigheten är låg i källaren och den är varm. Golvet har legat i minst 12 år och ingen mögellukt känns i källaren (har haft med en kompis som är megakänslig och enligt
Murare_i_15: Hur ska jag göra för att få ett bra golv och som fungerar och en grund som mår bra? Har ett gammalt hus tidigt 1900 talet med torpargrund. Hade tänkt att lägga in vattenburengolvärme i köket nu när det ska bytas. Vet inte om jag ska lägga klinker eller trägolv. Tacksam för svar! Muraren
kodnamn_Bullen: Härligt!! Då kör vi på.. Jag diggar grimarsgubbarna!! :P
Anonymiserad 23608: Ytliga skador och repor slipar man och efterbehandlar med olja eller lack. Större jack kan man smälta ner färgat vax i och polera. Det finns speciella vaxkit för ändamålet. Det går även att byta ut enskilda lameller i ett golv om man har en extra bräda att ta utbytesbiten ur. Då får man ta bort den skadade biten med fräs och stämjärn, limma dit den nya och slipa och lacka/olja
Anonymiserad 23608: Vaxlagningar förekommer även på vissa andra fabrikat, men är väldigt sällsynt (om det ens förekommer) på dyrare ,typ Kährs, golv. Att rörelsemånen skiljer mellan olika delar av världen beror naturligtvis på att vi har olika klimat, men Norges klimat borde väl ändå inte vara så olikt vårt. Köper man ett massivt golv från Junkers så medföljer plåtbyglar att spänna ihop
zofia: Jag har ett furugolv som legat under en gammal korkmatta från 40-talet. Tänkte ta bort mattan och ha det som skurgolv istället. Men i så fall måste golvet nåtas och slipas! Prövade någon cruisers tips att nåta furugolv med latexfog före slipning? Hur blev i så fall resultatet på sikt? Finns det någon risk att fogen spricker eller tvättas bort när man såpar golvet? Finns det annars
Vallew: Tack för hjälpen med att reda ut frågan. Jag följde diskussionen på el-ämnet och slutsatsen verkar vara att man skall ha jordade uttag om man lägger in klinker på betongunderlag.
pool: Jag ringde till min lokala Beijerbutik för några månader sedan och frågade. Svaret jag fick var att det var "en stor svensk golvtillverkare" som hade tillverkat golvet. Eftersom det är 15 mm utesluter jag Tarkett och Forshaga. Just då hade dom dessutom en bild på golvet med en rund logo "30 years guarantee" som såg exakt likadan ut som den Kährs har på sin hemsida.
Stefan_h: Jag fick blanda o springa.. >:( Här gjöt vi ett golv på 8 kvm det tog ca 1 timme... Men då blandade jag i garaget.. Så det var ju en tranportsträcka på ca 20 m...
OlofChrister: Är cc60 tillräckligt tätt??? :-/ jag ska lägga golvspån 22mm och limma 13mm golvgips för att sedan lägga elbaserad golvvärme och klinkers.
Haagbard: Jag har lucka under ett köksskåp.......inte så att man kommer ner själv, men man kan ju hålla koll på läget i.a.f.
Kasch: Vill du vara tidsenlig, eftersom de tär ett gammalt trägolv, kan du välja äkta linoljefärg. Blir väl lite mer jobb dock eftersom det ska målas i flera tunna lager och har ganska lång härdningstid. Men det lär bli både fint och slitstarkt.