Byggahus.se

Vitolja ekparkett !

1. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem
    Hejsan,

Jag har ett massivt parkettgolv 30 mm stavparkett som jag tänkt slipa och eventuellt vitolja....någon som vet om det är möjligt, jag vill att det ska bli ganska ljust, det är därför jag tänkt olja det.

/Tack på förhand

2. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Re: Vitolja ekparkett !

Visst går det kolla med t.ex. Timberx, dryt men bra.
    Annars ger lack ett ljusare golv än olja, om man bortser från pigmentet i vitoljan.

3. R
    Medlem · 10 inlägg

revco

Medlem

Jag har också funderingar på att vitolja ekparketten. Är det någon som provat och kan berätta om resultatet? Andra förslag på att få det så ljust som möjligt efter slipning? Golvet är just nu lackat och alldeles för gult för min smak. Tacksam för alla tips och ev synpunkter!

4. F
    Medlem · 29 inlägg

forzamicke

Medlem

Är det ngn som har bilder på hu det kan tänkas se ut om man skulle vitolja golv? Är oxå inne på vitt golv...

5. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Vitoljad ek blir lite ljusare än obehandlad ek. Jag har vitoljat hyllplanen av ek som jag satt upp i köket.

Det finns möjligtvis en liten risk att de ytor där ni går oftast tappar lite av vitheten, eftersom pigmentet i oljan inte "sitter fast" på samma sätt som t ex pigment i lack. Dock är det ju lätt att lägga på mer olja för att underhålla dessa ställen. Det går att variera mängden pigment i oljan beroende på hur vitt ni vill ha det, och vill ni få det mörkare kan ni olja med opigmenterad olja ovanpå det vita.

6. R
    Medlem · 10 inlägg

revco

Medlem

Intressant, tack för svar! Du var den första jag hört talas om som faktiskt gjort det, även om det nu var en hylla i stället för ett golv.. :) Hur är det förresten med vitpigmenterad lack på ekparkett, bra eller dålig idé?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.