Golv
peterand: kanske kubbgolv kan vara nåt för dig, googla lite så får du mer info
gaia: hundar + Pergo = OK hundar + klinker = OK hundar + trägolv = stor slitage om hunden väger mer än 5kg och rivstartar ofta ;) gaia
lofjon: Jag tror det finns en firma som heter P O Hiller som säljer det du söker.
Ekke_Boo: Hej, jag har fått tipset om www.jogra.se som ett alternativ till att bila upp källargolven. Tanken är att utgå från "rena" betonggolv i 30-tals hus, på med platonmatta, isolering, "noppematta" med vattenrör, flytspackel och sedan klinker. Platonmattan luftas via spalt på sidan. Lösningen blir "nästan" lika energisnål som bilning+isolering men mycket billigare (om man nu inte tänkte
peterand: De flesta golvtillverkare föreskriver en planhet på +/-3mm på 2 meter Avjäming görs med spackel (flyt eller hand) alternativt slipning
spocks_beard: Den hårda vägen men säkert effektivast Har läst artikel i en gammal gör så här-tidning: Leta upp vart golvreglarna ligger. Borra försänkningshål ca 10mm djupa, (2 hål, inte ett i mitten på brädan) (Ett tips är att använda en snörslå så du får hålen i linje hela vägen) Skruva i skruvar genom hålen du just borrat, rätt ned i reglarna Klicka lim i hålen, slå i träpluggar av
Farzan: Att det vibrerar, skallrar o s v beror på att golvet inte är särskilt styvt. Det behöver inte vara ett "fel", vissa golvkonstruktioner är inte det. Är det ett träbjälklag med cc 60 så finns det en hel del svikt i bjälkarna, särskilt om de har lång spännvidd utan stöd. Vill man ha mer stadga i ett sånt golv åstadkommer man det med vad man har ovanpå dem t ex skruvlimmad
nattugglan11: HEJ, 3 frågor vad det gäller golv. Jag bor i en lägenhet från 1954. 2 våningar på fastigheten. Jag var nere hos grannen på markplan och hennes fiskbensparkett i vardagsrummet var stabilt och solitt att gå på vilket gav en gedigen känsla. Uppe hos mig på en trappa så är mitt golv mycket svajigare, lite mjukare att gå på plus att det knarrar och gnisslar lite samt att det är lite
lillajuni: Tack för bilderna, trappan blev skitfin ju! Ska nog oxå göra så... blev lite inspirerad nu, tack! :)
jkb: Ek är ju inne just nu... men en liten ide" bara.. Lägg eken diagonalt och asken runt om som en listband ??
psamuels: Instämmer med Mathias, jag gjorde likadant, fundamentet och värmepumpen fick stå kvar.
josefin_h: Hej! Någon som har tips på ett prisvärt furulamellgolv. Har själv bara hittat siljans. Mvh.j
kazagger: Hej! I ett hus från -43 (nydränerat) ligger det delvis betonggolv i ett rum i källaren. En del är uppbrutet till rå sand/grus och det ligger nytt avlopp där. Jag har tillräcklig takhöjd för att inte behöva gräva mer. Så min undran är: kan man inte lägga sand/ grus direkt på det befintliga golvet (ej isolerat) och sedan bygga ett nytt golv på
pullformannen: Apropå sattarens inlägg och att jag skulle vara köpt av företaget... Som en skribent här innan påpekar så riktigt så finns det ju faktiskt positiva inlägg också. Och självklart spelade det låga priset in. För övrigt tycker jag det är en jäkla rutten debatt-teknik som sattaren och nån annan använder sig av härinne, där man ständigt säger "Men det skulle ju du inte erkänna"
Berka: Hej Nu har jag också börjat mitt badrumsprojekt i källare. Efter att ha läst och tittat på alla trådar här i forumet så blir man riktigt inspirerad. Hoppas jag kan bidra med något också under resans gång ! Nu ser jag framemot att bila golv riva vägar mm ::) Men är först tvungen att iordningställa tvättstugan och satte i helgen igen en gammal dörröppning med 9 cm tjock leca.
gaia: fråga din gjutare om du kan få en ytbehandling med vattenglas som den slutliga finish. Vattenglas binder ytsiktet och hindrar att det dammar och är också vattentätt men ej ångtätt så golvet kan andas. Man använder vattenglas på brofästen av betong så något bättre ytbehandling hittar du inte för din betonggolv i källare, vågar jag påstå ;). Vattenglas finns i silikatfärger som
takida: Hej! Vi har köpt ett hus från 1945 och ska inreda källaren, det är betong och vi ska sätta stålreglar på väggarna. Platonmatta, golvspån och så ett klickgolv på golvet. Nu undrar jag hur man gör. De vekar ha en massa olika ideer på bygghandeln. Det är ju viktigt med rätt luftspalt. Någon som vet? Mvh Takida
jessica: Visst är det en rolig lösning :) Men frågan är vad ska glaset ska ta vägen när ni badar ::) Kollar med en glasmästare om det är genomförbart. Ett par kompisar har glasgolv med lite sant och sten m.m under. Men det är ju liksom inte ett djup på 1,50 under ;D o dom tar ju aldrig bort det.. Lycka till! Dela gärna med dig av en bild sen :)
ma-bor: Konsumenttjänstlagen säger följande: "Omsorg Hantverkaren, reparatören eller motsvarande ska visa dig omsorg, vilket innebär att ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande, ta till vara dina intressen och samråda med dig om det behövs. Han eller hon får exempelvis inte välja ett onödigt dyrt sätt att utföra tjänsten. Den du anlitar bör också ge dig råd om
ylven: Jag älskar Internet! Är det något man inte vet så är det bara att skriva in det i Google, här är svaret jag fick på frågan "karborundumskiva" "Banka bort formen försiktigt. Du kan slipa av vassa kanter med en karborundumskiva dvs slipskiva för kakel och betong." (källa: Allt om bostad)
Macke202: Det är ju en liknande lösning som Nivell gör, ska du ha en frånluftsfläkt så måste du ha tillufts ventiler, helst på motsatt sida om utluften. Bifogar en bild på hur ett Nivell golv ser ut i genomskärning, isoleringen hänger i stål-böjar över reglarna. [bild]
fubar: Ett golv slits som sagt, men det beror hur det slits. Mina svärföräldrar har ett masivt (ek?)-golv som har en del år på nacken. Det har en hel del märken på sina håll, men det smälter in i golvet och är inte störande. Likadant med vårt gamla hus, ekparkett. Men i nybyggda hus verkar man slänga in billigast möjligast, och det kan inte vara rimligt med trasiga golv efter något år. I
arny: Det är säkert stora skillnader mellan olika klicksystem, men alla går inte att ta isär. Vet inte hur Kährs Linnéa fungerar. Har själv lagt Forbos parkettgolv och deras klicksystem tycker jag ger ett mycket fint resultat. Tätt, rakt och snyggt, men det är inte lätt att få isär. Råkade lägga en bräda fel och den fick jag inte loss utan att åsamka den så stora skador att den blev
Fred: Tänk bara på att lägga enfärgat. I mitt garage är det flammigt/prickigt kakel (vet inte hur jag skall beskriva det), men om man tappar en skruv är den mycket svår att hitta...
Fox67: Jag hittade 19 mm spån i 2500x1200 storlek. Funderar på att skära upp dom i 20 cm långa bitar och skruva dom långa bitarna, fräsa böjarna så blir det inte så långt att fräsa. Sen köper jag plåten och trycker fast den (får kanske limma den i spånen) Väljer 17 mm slang då jag annars få ha 2 slingor (går inte att trycka vattnet så långt i 12 mm rör då motståndet blir för