Byggahus.se

Kvalitet på ekparkett

1. C
    Medlem · 264 inlägg

carax

Medlem
    Hej

Vi har flyttat in i ett nybyggt område med 12 nybyggda hus. Husen är köpta på totalentrprenad från en större hustillverkare. Inflyttning gjordes dec 04 -feb 05. Husen har ekparkett av typen 14 mm 3-stav som standard och många rekommenderades detta pga dess "tålighet". Leverantör är en stor "golvtillverkare".

Flera av hushållen är missnöjda då märken av olika slag mycket enkelt uppstår i golvet. Köksstolar, tv-bänkar på hjul, tappade bestick. barnleksaker mm ger otvivelaktiga spår efter sig i golvet. Efter 1½ år är vissa golv redan i behov av slipning.

Vad kan man kräva för slitage-tålighet av golvet? Tillverkaren och husleverantören menar på att det är oaktsamhet som orsakat alla dessa märken men vi tycker att ett ekparkettgolv skall tåla detta. Hur skall man gå vidare? Kan en besiktningsman avgöra om golvet är av dålig kvalitet?

mvh
    "Husen var inte billiga"

2. fubar
    Tillbyggare · Nerike · 962 inlägg

fubar

Tillbyggare

Re: Kvalitet på ekparkett

Får man fråga vilken husleverantör och märke på golv?

Har ungefär samma problem, men med ett tunnare golv.

3. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Ekgolv tål mer än furugolv men likväl är det trä och har sina svagheter. Inte ens lacken kan skydda träytan till 100%.
    Har haft en Perstorp laminatgolv och plastgolv innan och det är bara att konstatera att dom golv var mycket mer tåliga än den lackade ekparkett vi har nu.

Om lacken är redan jämnsliten på dom mest trafikerade ställen och träytan syns så är det dålig kvalitet på ytbehandling (eller för mycket sand under skorna). Är det stöttmärken så tror jag inte att det godkänns som reklamation. Det lövas ju aldrig att trägolvet tål hur mycket som helst och snarare tvärtom - det står mycket om hur den ska skyddas (dörrmattor, stolbenskydd, filttassar på möbler, undvika sand och vatten på trägolvet osv.).
    gaia

4. fubar
    Tillbyggare · Nerike · 962 inlägg

fubar

Tillbyggare

Ett golv slits som sagt, men det beror hur det slits.
    Mina svärföräldrar har ett masivt (ek?)-golv som har en del år på nacken. Det har en hel del märken på sina håll, men det smälter in i golvet och är inte störande. Likadant med vårt gamla hus, ekparkett.

Men i nybyggda hus verkar man slänga in billigast möjligast, och det kan inte vara rimligt med trasiga golv efter något år.
    I vårt nya hus är tex parketten under trappen där ingen kommer åt att gå eller leka helt trasig så den behöver bytas ut, det är dåligt.
    Sen är har det ju uppståt en del slagmärken från leksaker och de anmärker jag ju inte på.

Vi har haft representant från tillverkaren som kollade golvet. Nu vet jag inte hur ert golv ser ut, men det verkar som man behöver tjata en hel del i husbranchen för att göra sig hörd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.