Byggahus.se

Vad finns under fiskbens-parketten??

1. nattugglan11
    Medlem · 1 075 inlägg
    HEJ,

3 frågor vad det gäller golv.

Jag bor i en lägenhet från 1954. 2 våningar på fastigheten.

Jag var nere hos grannen på markplan och hennes fiskbensparkett i vardagsrummet var stabilt och solitt att gå på vilket gav en gedigen känsla.

Uppe hos mig på en trappa så är mitt golv mycket svajigare, lite mjukare att gå på plus att det knarrar och gnisslar lite samt att det är lite mera springor mellan träbitarna på vissa ställen. Knackar man med knogen så hör man verkligen hur ihåligt det är under golvet och mera på vissa ställen.

1, Min fråga är hur har man lagt detta golv på 50-talet? Hur ser det ut under golvet? Har man lagt golvet på ett rutnät av små reglar? Fiskbensparkett består ju av många små träbitar och måste ju alla få stöd under sig. Träbitarna i perketten är ca 20-30cm.

2, När man gjutit fastigheten har man lagt puts/betong även i mitt golv? Eller är det bara min granne ner på markplan som har betonggolv? …och jag har mitt parkettgolv lagt direkt på trä/sandgolv? (tror det ligger sand i mitt golv då jag hittade stora mängder av det under alla trösklar i lyan)

3, Jag har för dyra pengar låtit en firma spilat och lackat med parkettgolv för att det är fint, men går det i framtiden att fylla ut underlaget i mitt golv med nått stailbare än vad som finns idag? Typ om man sprutar in ”dörrkarms-skum” i hela golvet som stelnar till? …om det nu skulle gå så kanske man drar på sig fuktskada istället? Fast låter orimligt, bara det skulle kosta skjortan, plus att det säkert är omöjlig om inte det finns kanaler under hela golvet.

Jag kommer nog inte kunna göra något åt det men är nyfiken i alla fall hur det ser ut under min ekparkett. I framtiden kanske jag lägger nytt golv och vill veta vad som döljer sig under.

TACK!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.