Golv
gaia: Varför ska det vara så mycket betong? Kan du inte lägga igen ett trägolv fast utan lutning och isolera med stenul? Jag har svårt att tro att huset klarar så många ton du tänker lägga på. Prata med en riktig rysk byggmästare om man KAN och FÅR göra så som du tänker göra i lägenheten. Att fråga forum är OK men en expert på plats kan hjälpa dej att undvika fel som kan kosta
fubar: [citat] Residence heter golvet vi har 7mm från golvabia, helkass hela huset är nedslitet på drygt ett halvår. Har mest hört bra om Kährs. Vad kan vara skillnaden? Nån som vet prisskillnaden? [citat] Residence är hårdare med, men det är det som är dess nackdel. I ett mjukare golv "försvinner" märkena något efter ett tag, med Residencekrossas golvet. :(
Sunetta: ...någon som vet inköpställen? Vill lägga i en sammanhangande yta över kök/vardagsrum/hall. Behöver tips och råd! :-[
Berka: Hej Det med acctank visste jag inte (jag är sannerligen en newbie på det här med värme och pannor)! Du menar att eftersom vår pump är en 8:a så skall acctanken vara på 160 liter, right ? Skall kolla upp hur det är med "min temp" på vår Thermia Diplomat. En snubbe jag pratade med som har en CTC luft/vatten pratade om någon inställning som hette typ: "källarvärme" som gjorde precis
frewid: Har precis dragit igång renovering av källaren (ca 20m[sup]2[/sup]). Min plan var att genomföra ett källarprojekt på samma sätt som "alla" andra här på forumet, dvs bila, stambyta, isolera, dra golvvärme och gjuta. :-? Men när jag provborrade plattan i helgen visade det sig att det ligger berg direkt under plattan på de flesta ställen. Där jag gjorde ett lite större hål var det
Linska: Det beror väl lite på hur pass skadat golvet är men du kan ju pröva parkettpolish. Finns i de flesta välsorterade matvarubutiker. http://www.vardagochfest.se/index-hh.asp?ID=46&link=senaste&utgivningsdag=2004-10-14
ossie_k: Att spika ett golv i spån är ajabaja. Men skruva går bättre. Även det skulle jag passa mig för.
alacs: Vi hade askparkett i förra huset, och golvvärme, och det var inga problem. Det var dock inlagt i samband med husbygget - vet inte om det gör någon skillnad att lägga efteråt (beror väl på hur golvvärmen är lagd - vår var ingjuten i plattan). /alacs
Berka: Hej Jag gjorde så här i 4*1,2 m stort utrymme där tvättmaskin, torktumlare, VP, shunt , golvvärmecentral, ångbastu aggregat nu huserar. 1) Bilade ner några kanaler för framtida golvvärmeprojekt i andra rum. 2) LK Systemskiva 30 direkt på betongen (Note! betongen är kanske 5 cm tjock och under bara sten och grus) 3) golvvärmeslinga i systemskivan 4) armeringsnät och 20 säckar betong
parkett: Hej ElinF! Åldersbeständig plast + Korksmulepapp. Det blir kanongolv de!!! Mvh Parkett. :)
ankan35: Är det någon som har satt dessa med endast clips och fått fast dem ordentligt? Vi har dessa lister överallt (ek), men de sitter löst på många ställen och det var för mycket glipor både vid vägg och golv för att vara ok på vissa ställen. Snickaren satte clipsen alldeles för glest, ca 1 m avstånd, det stod 25-50 cm på paketet. Listerna är inte gerade överallt, endast i
Wigert: Jag har själv lagt ca 12 + 12 kvm av deras 14 mm golv och 25 kvm av deras 25 mm golv. Tidigare har jag också lagt ett A-sorteringsgolv från Siljan i tre rum på totalt 30 kvm. Mina erfarenheter från Byggmax jmf med Siljan: 14 mm golvet från Byggmax har varit mycket bra att lägga om man har ett jämnt undergolv av t.ex. spån eller råspånt. Väldigt lite spill råkade jag ut för, det var
spikers_corner: Hej Lewis! Hustillverkaren Villa Varm lägger golvärmen i cellplast ovanpå betongplattan. Följande länk http://www.villavarm.com/docs/content/unikt_golv.shtml kan kanske ge några ideer. Mvh Spikers_corner
lewis: Hi I have a similar problem but with only 10 cm insulation. What to do. Can you let me know if you get any good tips ?? Lewis garethhlewis@hotmail.com. Merci
pappskallen: I ett vardagsrum hade jag valt lackat, pga att man (läs jag) aldrig får tummen ur att riva ut möbler, mattor mm för att kunna olja. I ex. ett kök är det en annan femma, ut med köksbordet och stolarna i hallen så var det klart att oljas......
Tobbe_P: Om ni bor i Dalarna, kolla med Golvslipar´n på www.golvsliparn.se. Han gjorde ett kanonjobb hos oss till mycket bra pris med slipning, betsning och lackning.
pernitta: Hej Masse! Du har valt ekparkett på golvet. Vilken färg Du sedan väljer på golvlisten tycker jag mer hör ihop med vilken tapet Du föredrar. Färgmässigt väl genomtänkt kan exempelvis en mörkröd list göra rummet mjukare och varmare. Eller annan färg..... Själv har jag vita blanka golvlister (utom i ett rum där jag valt färg), och ett problem med de vita är att de förfulas av
Fasting65: Vad är ett kvalitetsgolv? Hur mäter man det? Byggmax säljer endast golv från Barlinek. De är billiga. Ett par kompisar köpte nyligen klickgolv - Kährs. De fick bäst pris på Faringe Såg: http://www.faringe.se/ Nån annan på forumet får försöka hjälpa dej med dina frågor angånede kvalitet osv. De flesta leverantörer har väl en sisådär 3-4 mm tjocklek på själva ädelträet,
Magnus2074: Tackar för alla svar. "Budgetgolven" verkar alltså helt ok, men ett tarkett är att föredra om priskillnaden inte är mer än 50kr. Är dock inte klart ännu om jag kunde få tarkettgolvet till det priset.
smiler: Flytspackla hela golvet man lägg bara slingor där du vill ha de :-? :)
MathiasS: Nej det blir inget bra. Bärigheten skall motsvara ett lag golvspån på bjälklag cc30 och det gör nog inte ett parkettgolv.
sollentunahuset: Vi är ute efter Kährs 2-staviga Verona. Någon som sett några fina priser ute i handeln på senaste tiden?
MathiasS: Jag tror att allt annat än flytspackel är ett misstag på lång sikt. Går det verkligen inte att leva med en nivåskillnad? Någon dryg centimeter märks verkligen inte i praktiken.
korsriddaren: Ju fler gånger du tvättar desto bättre, men det blir också mer total väntetid. Första gången "grovtvätttar" man av ytan.... låt bränna ett tag till så att ytan blir litet hård igen och tvätta igen. Försök att inte tvätta så mycket i själva fogen andra gången utan mer se till att plattorna blir rena. Sen när du väntat ett tag till (dock inte för länge) så går du på och
deckard: Hej, jag skulle behöva tips om klickgolv. Jag vill köpa ett kvalitetsgolv, och har tittat på märken som Kährs och Tarkett. Nu har jag två frågor: Var kan man köpa märkesgolv i (helst söder om) Stockholm till bra priser? Behöver inte vara någon av ovanstående. Finns det något alternativt märke som kanske inte är ett kännt märke men som är billigare och håller samma kvalitet?
morsan: Nejdå! Köp FAXE Trärens och tvätta av med ;) http://www.akerberg.se/produkter/faxe_tra.shtml
niclasella: Måste bara berätta att leverantören av parkett till Byggmax ringde och frågade mig vad jag inte var nöjd med. Jag förklarade då för han att jag nu var nöjd (efter fått tre nya paket) men tyckte att det var lite för många av planken som inte var bra. Men det var bra att de är intresserade av varför kunderna inte är nöjda och försöker förbättra det. Häls Niclas
Wigert: Eftersom det nu är extremt fuktigt i luften, och du trots det bara har lite svikt och inga åsar är det ok tycker jag. När luften torkar ur kan du kanske fräsa ur lite och ev. lägga en bredare list över? Dolt fel känns avlägset.
smiler: De va ju inte så litet men du har ju bara "gumm" i våtdelarna å golv. För de e väll ingen pool du ska ha ;)