Byggahus.se

Parkettslipning

1. A
    Medlem · 286 inlägg

ankan35

Medlem
    Har nyligen beställt slipning och reparation av parkettgolv. Ringde runt till 2 olika firmor, och fick pris på 150 kr/kvm samt 200 kr/kvm+moms. Timpris på reparation av vattenskador. Jag valde de som slipar för 150 kr+moms. De skulle dessutom lacka tre ggr+topplack, vilket lät bra. Enligt deras angivna priser skulle detta bli ca 7000 kr+reparation. Inget nämndes om tillkommande material. Bokade för ca en månad sedan. Två dagar innan golvet ska slipas kommer de och tittar och gör om det hela till fastpris. Nästan 11000 kr. Eftersom jag var orolig att inte få golvet slipat alls med så kort varsel så går jag med på det priset. När fakturan dimper ner, så har de lagt på både slitytor, kemiskt trä och reparation utöver själva slipningen.
    Jag beställde matt lack, tycker att golven är ganska blanka för att ha matt lack. Det sysn även gropar efter slipmaskinen vid trösklar och liknande, samt att de kunde bytt någon bräda till vid lagningen. Annars är golven snygga. De slipade även trösklar, och de blev inte bra, fulla med stickor och omättade med lack. De får jag lacka klart själv...
    Enligt andra i branschen har jag blivt rejält blåst med det priset, de säger även att det inte går att lacka klart på 4 timmar.
    Så jag skickar ett mail och dels ifrågasätter deras pris samt frågar om de verkligen hunnit lacka så många ggr som de sagt och även undrar vilket lack de använt, så ringer deras representant upp mig och är väldigt otrevlig och hotfull och idiotförklarar mig för att jag t.ex. undrar om lacken. Till sist klämmer han ur sig att det är spacklat 3 ggr och sedan lackat ovanpå. Han nämner också något om besvärliga privatpersoner...
    Ska man inte kunna fråga om sådant?
    Det här med priset, troligen är jag chanslös eftersom jag gick med på deras pris, men det är mycket fult av dem att göra så. Nu i semestertider är det kanske inte så lätt att få tag på någon annan om jag backat ur då...jag tycker att det sista priset är betydligt högre än vad jag trodde det skulle bli från början, men det är omöjligt att avgöra vad reparation egentligen kostar, de bytte ut några träbitar.

2. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Re: Parkettslipning

Fast pris ÄR fast pris!

Då ska de inte lägga på ytterligare saker till fakturan.

Stå på dig.

/Jonas

3. F
    Medlem · 25 inlägg

Fred

Medlem

Berätta gärna vilka skojarna är, så att fler slipper att gå på samma nit!!!!

4. M
    Medlem · 49 inlägg

ma-bor

Medlem

Konsumenttjänstlagen säger följande:

"Omsorg
    Hantverkaren, reparatören eller motsvarande ska visa dig omsorg, vilket innebär att ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande, ta till vara dina intressen och samråda med dig om det behövs.
    Han eller hon får exempelvis inte välja ett onödigt dyrt sätt att utföra tjänsten. Den du anlitar bör också ge dig råd om förberedande arbeten som du själv kan göra och om vad som krävs för att skydda det utförda arbetet mot skador.
    Om en tjänst inte är till ekonomisk nytta för dig är näringsidkaren skyldig att avråda dig från att få den utförd. Ett riktmärke är att en reparation som kostar hälften eller mer av marknadsvärdet av det föremål som ska repareras inte är till ekonomisk nytta.

Priset
    Har ni kommit överens om ett pris i förväg får det inte ändras. Har du fått en ungefärlig prisuppgift får den inte överskridas med mer än 15 procent. Se till att få prisuppgiften skriftligt om det är möjligt! Du har enligt lagen rätt att få en specificerad räkning om du begär det.
    Har ni inte kommit överens om något annat är du skyldig att betala när näringsidkaren begär det, sedan tjänsten väl är utförd. I prisuppgiften ska moms ingå.

Tilläggsarbete
    Om det under arbetets gång visar sig att någon ytterligare åtgärd behöver utföras, som har samband med uppdraget men som ni inte har kommit överens om i förväg, ska näringsidkaren kontakta dig. Du får då bestämma om du vill ha tilläggsarbetet gjort eller inte.
    Om näringsidkaren inte får tag på dig får han utföra tilläggsarbetet endast om:
    priset för tilläggsarbetet är obetydligt (riktmärke: under 100 kronor)
    priset är lågt i förhållande till det ursprungliga priset (riktmärke: mindre än 15 procent av det ursprungliga priset)
    det finns särskilda skäl att anta att du vill ha tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget
    tilläggsarbetet är nödvändigt för att avvärja en nödsituation."

Rådfråga konsumentvägledaren i din kommun hur du ska driva ärendet.

Hela skrivelsen om hantverkare hittar du på http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.