Hejsan!

Ny på forumet! Verkligen ett jätte bra community för den som renoverar. Satt med ryggskott i sängen i går och läste en massa inlägg. Lärde mig mycket mer på den dagen om golvvärme och annat än jag hade hoppats på när jag började surfa runt.

Till min fråga!

Är det någon som fräst egna spår i 19 mm spånskiva limmat (skruvat) på befintligt 22 mm spontat golv? Jag har välisolerat (eller något så där i alla fall, 180 mm roxull) med befintligt golv och funderar på golvvärme. Vill ha slangen så nära det nya golvet som möjligt och fick höra av en granne att det fanns spårade skivor.

Blir bra mkt billigare att fräsa själv men det kanske är för mycket jobb (eller någon annan hake jag inte tänkt på).

Tacksam för synpunkter :)

/Joakim

Hejsan

Jag har tänkt göra samma sak och jag har inte sett/hört några problem ännu.
Fräs lika djupt som slangens diameter så kommer den i kontakt med golvet över.
Jag har tänkt lägga klick golv på och då har tillverkaren av golvet bra anvisningar om hur man skall lägga det på golvvärme.
Värmeslangarna finns ner till diameter 12 mm i alla fall och jag kan rekomendera RinkabyRör som har helt okey priser.

/Per

Jag hittade 19 mm spån i 2500x1200 storlek. Funderar på att skära upp dom i 20 cm långa bitar och skruva dom långa bitarna, fräsa böjarna så blir det inte så långt att fräsa. Sen köper jag plåten och trycker fast den (får kanske limma den i spånen)
Väljer 17 mm slang då jag annars få ha 2 slingor (går inte att trycka vattnet så långt i 12 mm rör då motståndet blir för stort fick jag föklarat). Med 17 mm slang kunde man tydligen ha 80-85 meter vilket räcker för mig.

Trodde jag skulle få fler svar på folk som gjort detta tidigare. Borde vara en del som funderat kring det i alla fall då det blir bra mycket billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.