Byggahus.se

Gungigt golv !?

1. D
    Medlem · 101 inlägg

Daniel_M

Medlem
    Hejsan !

Vi bor i en suterängvilla på 220m2 ungefär och jag har lite funderingar kring golvet i vårat vardagsrum på övre våning ( ligger rakt ovanför gillestuga med samma mått ).
    När man går på golvet så vibrerar / gungar golvet. Vi har porslin i ett skåp och man hör hur det klirrar när man går på golvet. Går man fort eller med hårda steg så kan man i gillestugan se hur taklampan vibrerar... Dessutom är det väldigt lyhört.
    Vad kan detta bero på ?? Kanske är en dum eller svårbesvarad fråga, men jag ställer den ändå...
    Rummet är på 29 m2 har jag för mig och således är gillestugan av samma mått. Huset är byggt 1977 och är ett "Dalahus"..

Tacksam för svar.

2. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Re: Gungigt golv !?

Att det vibrerar, skallrar o s v beror på att golvet inte är särskilt styvt. Det behöver inte vara ett "fel", vissa golvkonstruktioner är inte det. Är det ett träbjälklag med cc 60 så finns det en hel del svikt i bjälkarna, särskilt om de har lång spännvidd utan stöd. Vill man ha mer stadga i ett sånt golv åstadkommer man det med vad man har ovanpå dem t ex skruvlimmad golvspånskiva, kanske golvgips ovanpå det om man ska klinkra etc.

På vår vindsvåning är det träbjälklag med brädgolv direkt på det. (Senare har någon lagt på masonite + plastmatta och ännu senare laminatklickgolv på det, men inget av det gör något för styvheten.) Spännvidden är nästan 5,5 m utan stöd och det skallrar ordentligt i garderobsskjutdörrarna bara man stampar litet lätt.

Lyhördheten hänger nog både ihop med vad som finns ovanpå bjälkarna och om det finns någon isolering mellan dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.