Byggahus.se

Golvspringor igen

1. J
    Medlem · D · 1 085 inlägg

Jehu

Medlem
    Har kommit till följande slutsats efter att ha studerat problemet med springor i gamla trägolv, i eget och andras hus. Vi har själva flera undergolv som tagits fram och gjorts iordning i vårt hus från 1907. Olika metoder och medel har använts för att täta springorna, som har varit upp till 7-8 mm som värst.
    Det finns inget som riktigt fungerar! Sikaflex, nåtmassa, fogmassor av alla slag.
    Om man inte behandlade trägolvet med något skulle det säkert hålla skapligt, men vare sig man oljar, skurar eller lackar så kommer detta att göra att fyllnadsmassan på sikt hårdnar och spricker. Rörelserna i träet, även om de är små, bidrar till sprickbildningen.

Så min slutsats är att - man får ta upp och lägg om golvet, lägga nytt golv ovanpå - eller vänja sig vid springorna. De går att leva med, åtminstone om man inte ser rakt ner i sågspånet ;)

Någon som har dragit en annan slutsats?

2. F
    Medlem · 29 inlägg

FamiljenB

Medlem

Re: Golvspringor igen

Diskuterade med min far om vad jag och maken ska ta oss till med våra springor och han sade då att han visste några som använt sig av PL400 och även snören tillsammans med det som man ha rtill att tätta träbåtar? Hmm lite osäker på det han sa om båtarna men det är någon annan som vet bättre än jag på den fronten ;D

3. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Men vad är det för fel med springor då? Läste ngnstans att personen hade svårt att pilla upp skräp :-? Dammsugar man längs med är det inga problem. Så nej, jag ser inga nackdelar med springor (har iofs inte levt med sånt golv än, får se vad jag tycker om ett år...)

4. wahlström
    Medlem · 377 inlägg

wahlström

Medlem

ja, låt bli att täta springorna överhuvudtaget...  ;)

nej, skämt åsido. ett par vänner till mig har slipat och lackat golven i sitt hus och där tätade de inte springorna utan fyllde i rejält med lack i springorna istället, detta är ca tre år sen och än har det i alla fall inte spruckit och om det har det så är det inget man ser eller lägger märke till... städningen fungerar fint den också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.