Byggahus.se

14 mm furugolv - håller det?

1. J
    Medlem · D · 1 093 inlägg

Jehu

Medlem
    Måste lägga nytt golv då det gamla undergolvet vi tog fram inte går att visa.
    Problemet är att vi kan bygga på max 20-21 mm totalt eller så blir det problem med dörrarna.
    Byggmax med flera har furugolv på 14-15 mm - vad jag undrar är om ett så tunt plankgolv kommer att hålla? Det blir bara masonit under.
    Tacksam för svar! :)

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg
  3. J

Jehu

Medlem

Re: 14 mm furugolv - håller det?

Jo, jag har läst lite i trådarna och även på nätet, men blir ändå inte riktigt klok på om det kommer att hålla. Tråden du länkade till så framgick det inte. Man måste väl rimligen skruva ner det rätt tajt. Kanske bäst att lacka, tänker att det kan svälla och slå sig och kanske spricka med olja.
    Ska åka förbi Byggmax och kolla på hur det ser ut i den verkliga verkligheten.

4. G
    Medlem · 6 977 inlägg

gaia

Medlem

Så tunn planka kommer att svikta om det ska ligga på reglar +masonit. Den klena tjockleken är nog anpassat till att spikas på golvspånskivor. Fråga i golvbutiken vilka val som är rätt i ditt fal
    gaia

5. J

Jehu

Medlem

Äh, jag uttryckte mig klumpigt - undergolvet ligger förstås kvar, med masonit ovanpå. Men sen har vi bara 15 mm kvar att bygga på.
    Alternativet om man ville ha det riktigt snyggt vore att ta bort undergolvet och lägga nåt mer rejält. www.skedevigard.se utanför stan här har snygga kilsågade furuplank 28 mm tjockt upp till 50 cm breda, men inte billigt. Så det får vänta till nästa gång vi renoverar. :)

6. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Om du skruvar i ett undergolv kommer det bli kanonbra, ingen svikt. Tips är att använda bra golvskruv med borrande spets så slipper du spräcka not/fjäder så mycket. Grabber är ljusår bättre än Byggmax golvskruv.

7. J

Jehu

Medlem

Ok så här blev det - billigaste Rustalaminatet. 825:- för 20 m2. [smiley=wink.gif]
    Bara så vi har nåt att gå på. Tills vi gör iordning hela sovrummet.

Jag kollade på furugolv, och skillnaden i kvalitet mellan 14x117 och 25x165 var bara för stor. I yta, virkeskvalitet, känsla. Helst skulle man vilja ha ännu bredare plank.
    Så det blir att riva upp undergolvet och elda upp i kakelugnen. En annan dag. [smiley=cheesy.gif]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.