Byggahus.se

vad under klinker?

1. K
    Medlem · 26 inlägg

kalle58

Medlem
    I mitt kök har jag följande:

1. Överst någon slags plastmatta á la 80/90-talet
    2. Där under spånskiva ca 1-2cm
    3. Sist (?) trägolv, plankor, förmodligen gran. Kanske undergolv?? (lägenheten är sedan -39)

Jag funderar på att lägga klinker i köket. Vad kan jag lägga det på? Vad ska bort och vad ska till? Jag vill hellst inte att golvhöjden ökar...

2. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem

Re: vad under klinker?

Jag tror att det är svårt att säga exakt bara på grundval av det du säger.
    På entréplan i ursprungsdelen av vår villa från -27 ser det ut som hos dig, brädgolv, 22mm golvspånskiva och plastmatta och det skulle knappast gå att klinkra utan att styva upp på något sätt, det skakar rejält om man stampar i golvet.
    Men bara för att vi har samma golvmaterial i de olika lagren behöver det inte vara lika. Det beror också på hur bjälklaget ser ut och hur de olika lagren är fästa.

Om du har träbjälklag (vet inte om det kan vara betongbjälklag i en lgh från 30-talet) är det förmodligen cc 60 eller åtminstone inte tätare.
    Brädgolvet är säkert bara spikat.
    Spånskivan vete 17 - hos oss verkar den ligga flytande men det kan ju vara annorlunda hos dig.

En väg som låter relativt säker är om du river ända ner till bjälklaget - och om det är någorlunda "standard" (cc 60, 190x45 bjälkar eller bättre) skruvlimma golvspån på bjälkarna, hellimma golvgips på det och sen klinkra. Då bör du också få ungefär samma bygghöjd som nu. Sen är det möjligt att någon kunnigare människa efter en titt på plats skulle kunna komma med något enklare sätt att förstärka det som finns men jag har svårt att se hur det skulle gå till utan att öka bygghöjden.

Obs, detta är amatörgissningar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.