Golv
yonna: Optimera hyrde ut maskiner & allt material för 24 kvm (3 år sedan) och det gick på drygt tusenlappen. Lacken räckte till 3 strök med finslipning emellan. Lånetiden 24 timmar och räckte gott och väl. Nu gällde det alltså lack för min del och lacken var av enklare typ dvs jag lackade 5 strök (köpte till lite efteråt) och jag tycker inte ytan blev tillräckligt hållbar - redan
ham: Jeg skal lægge et massivt trægulv i 32 mm gran på et betongulv. I materialebeskrivelsen fra husleverandøren til gulvet er angivet regler (strøer) på 50 x 50 mm, men jeg har imidlertid fået leveret regler på 50 x 150 mm. Spørgsmålet er om denne dimension regler kan bruges, hvis de lægges fladt dvs. ikke på højkant? Jeg vil helst ikke have at gulvhøjden bliver større end de 50 mm
Rune_B: Du kan spackla springorna eller hela golvet med t.ex BonaX /Ek Rustik eller välja mixfill som blandas ut med slipdamm från kantmaskinen för att få rätt nyans.I båda fallen bör du slipa om golvet annars blir det inte snyggt.Lycka till/Rune B 8-)
betula: Det finns många som tillverkar massiva trägolv. Eftersom det inte krävs så dyra maskiner är det många snickerier som gör det, förutom Junkers. I detta fall är inte storlek lika med kvalité. Min erfarenhet är att många "små" leverantörer har betydligt högre kvalité på virket i sina golv än de större, till lägre pris. Kanske har det med marginalerna att göra? Googlar man lite
Naate74: Ah tackar, kan nämna att mattan även har en skarv där mattan verkar ha släppt litegrann. Verkar dock inte vara speciellt fuktigt (blött)under den. Det enda stället jag kan tänka mig en vattenläcka är från ett element som är det enda vattenrelaterade som finns i närheten av rummet. :)
jonny_martina: Kolla upp flytspacklet (Ardex k14) med din närmaste återförsäljare.
Pedda_P: Det finns foam med plast på ena sidan, mycket enklare att lägga golvet på än plast+foam som lätt blir sladdrigt, några kronor dyrare men mindre gråa hår :)
jepps: troligtvis kommer inte sponten stämma med mer kända och vanliga fabrikat... ta med en bräda till en butik och kolla, om inte så går det ju alltid att fräsa om.... sen har man ju dock problemet med lackens glansvärde och sortering på stavar kvar.
fat_dady: Dränera om? Bila upp golvet och gjuta nytt? Slipade bort färg från mitt källargolv och hittade en del sprickor. den gamla färgen satt iaf fast där så jag lägger på klinkers och hoppas att den sitter kvar...
jcoboy: Kan tyvärr inte hjälpa dig med prisuppgift då jag gjorde det mesta själv. / Christer
spocks_beard: S40 heter Cascos golvfog, kostar 120:- per tub på Bauhaus. Tur man fick rabatt :)
peterand: Kollla på bostik.se och sök på *migration*, där finns även en lista på ÅF
Snigel: Japp, vi har lagt det i köket. Svart-vit-rutigt blev det. Det var lätt att lägga och blev bra!
kula: Behövs det att lägga in ljuddämpande matta mellan plastmatta a la 80-tal och klickgolv?? Micke
lier: [citat] Exakt så resonerade jag med ;) Svider inte lika mycket när barnen ritar eller slår med leksaker så att det bli märken. :)
kilroy: Ja det låter som en bra idé. Tack för tipset. Har du en länk till produkten? Var kan man köpa?
karl-Olofs: Här kan du se vad det kostar i Stockholm - http://www.pera.se/kalkyl.htm
wanman: Hej Alla, Nu börjar det bli dax att planera nästa års renovering av sommarstugan. Hemma i huset har vi lagt Alloc "skeppsgolv" och är mycket nöjda, nu funderar jag dock på att lägga skeppsgolv i stugan också. Har ni några bra förslag på skeppsgolv som inte kostar skjortan, ett "äkta" skeppsgolv till överkomlig penning vore inte helt fel. Mvh Fredrik
bjorntjanst: Nu blev det blev det inte lumppapp, för Kährs garanti gäller bara om man lägger deras eget underlag (foam). Så det blir foam på betongunderlag på övervåningen. Har Linnex någon positiv/negativ förutsägelse angående detta?? ;) Eller något tips (vi börjar lägga om några dagar ...) :-/
¤ akila ¤: Samma hos oss! Minimalt med damm :) Inget att oroa sig för. Gör som målaren säger så slipper du va rädd för färgstänk på golven. Det som blir slipas ju bort sen.
gaia: vi tog bort klinker och den gamla fästmassa från ytor där gamla betongen skulle möta den nya och gjöt ( en sockel för brädare panna). Vet ej om det är så man ska göra men det håller än idag ;) gaia
Qraze: Vi står i startgroparna på att renovera ett rum i källaren som skall bli vårt TV-rum. Grunden består av betong och ovan på det ett enkelt trägolv. Nu till frågan, kan man lägga klickgolv på det befintliga trägolvet eller måste man riva upp det gamla ? Det är gott om "luftspalter" runt om rummet som sedan täcks av lister.
MakeoverMicke: Håller på att renovera tvättstugan. 4,5m2 i ett trähus från -80 med krypgrund. Från början tänkte vi bara lägga ny plastmatta men har nu börjat fundera på klinker med lite komfortvärme. Problemet är ju att det bygger ganska rejält, runt 3cm enl. min lokala golvfirma. Funderar på att bemöda mig med att sänka golvet. Tanken är då att riva upp det befintliga golvspånet, sätta
Hemmakatten: d-sajn, vi skall lägga grangolv i hela huset, dvs. även i kök och gästtoa. Granen är lika mjuk som furun, men har mindre, distinktiva kvistar. Furun har avlånga kvista och ytterdelarna av kvistarna kan vara flera decimeter långa. Gran är lugnare,mer 'elegantare',och framförallt, har inte ett tråkigt rykte som gulnat elände i alla gillestugor och köksbor och panel på 70-talet.
Kalle_71: Jag har precis skurit till en plastmatta i min hall, och när jag tittar på den ser det ut som bubblor på några ställen. Försvinner dessa av sig själv, eller finns det nåt man kan göra för att få bort dom? Den är inte limmad ännu då jag funderar på att lägga den löst....
Nallis: [citat] Den ska bara läggas löst inte limmas. Det måste väl gå så gör ju massa folk?! Hur skulle man annars gjort. Förklara gärna lite mer.
adv: Vi bytte ut plastmattan i hallen till klinkers utan golvvärme. Att lägga in klinkers har vi aldrig ångrat, det är jättebra och även lättstädat. Däremot ångrar vi ordentligt att vi inte passade på att lägga in golvvärme. Under vintern är det nästan konstant blött i hallen och kallt att gå på.
Styx: Smaksak.. Vi lägger alltid golvet åt samma håll som taket ifall det finns en "riktning" i taket.. Denna riktning tycker jag blir snyggast om man gör i rummets längdriktning.. Ett tillfälle där jag kan tänka mig att frångå detta är ryggåstak etc. där taket går upp mot nocken - då skulle jag kunna tänka mig att låta taket gå i annan riktning än golvet.. Tror inte det finns något
synvinkeln: låter lite mycket men du berättar ju inte all fakta om offerten. vad ska utföras? hur omfattande underarbete ska göras? priset på klikers? div rivning mm. så innan man utalar sig så bör ju man veta mer fakta mvh snickarn