Byggahus.se

Lim efter plastmatta vs. flytspackling

1. G
    Medlem · 2 inlägg

Gnilron

Medlem
    Hej,
    Vi köpte hus i början av sommaren och vi är nu inne på renovering av rum #2. Puh... Just nu ska jag till med att lägga in nytt trä-cklick golv (ej golvvärme) där det nu legat en plastmatta. Dessvärre är golvet rätt så ojämnt, skilljer säkert 1,5 cm mellan olika delar i rummet som är ca: 3X3 meter stort. Min plan är att slita bort mattan, flytspackla och sedan lägga in golvet på den nya fina jämna ytan...

Jag har nu kommit så långt att jag slitit ut mattan och har nu kvar undergolvet av spånskivor men också en hel del limrester från plastmattan och det sitter som tusiken!

Några frågor. Måste jag få bort alla limrester innan jag lägger på primer och flytspacklar?

Ifall svaret på ovan är ja så undrar jag om någon har något bra tips på bra verktyg för abetet (Träningspasset) med att få bort lim-eländet?

En annan djärv ide är om det skulle vara ide att byta spånskivor istället, vet iofs inte om skivorna går under väggarna eller ej!?

Tacksam för tips! // Torben

2. M
    Medlem · 893 inlägg

Re: Lim efter plastmatta vs. flytspackling

Det finns primers som man kan stryka ut på limrester om dessa rester sitter hårt.

Men om jag förstod det rätt så har du ett spånskivegolv och då skulle jag ha föredra att bygga upp ett nytt och jämnt undergolv av reglar och nya spånskivor (alternativt om det går att återanvända de gamla). Jag personligen tycker det är lättare att få till ett golv plant med träreglar och golvspånskivor än med flytspackel. Du har liksom mera tid på dig att justera upp regler och undergolv (med kilar och vatten pass) än att få det tillräckligt jämnt med flytspackel (enligt DIN18202). Men om du är en fena på att flytspackla så kör på det.

Sök på forumet efter "Blir det helt plant med flytspackel" så hittar du hur du får det plant med flytspackel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.