Byggahus.se

plastmatta, hur tar man bort?

1. J
    Medlem · 2 inlägg

jennieblue

Medlem
    På golvet så ligger en plast matta som jag har tagit bort för under denna matta finns ett fint gammalt trägolv som jag vill slipa och använda.

så nu till problemet, jag slet bort mattan som var fast limmad, och det gjorde så att jag bara fick med mig övre laget av mattan och kvar på golvet så ligger underdelen som är fullt med gråa limmad (spackel). Det tar en evighet att kunna skrapa bort den.

Jag vet inte hur jag ska ta bort den gråa spackel (fastlimmad)?!?...

har ni bra tips som jag kan ta bort den snabbare? eftersom det är en jättefin trä golv. Det fanns en heltäck matta i andra sidan och den andra sidan har plastmatta. Det är alltså en halv golv med fastlimmad. Jag blir illa tvungen att skrapa bort den för det ska bli jämn i hela golvet. eller har ni annat bättre tips? vore jättetacksam om någon kan svara på mina frågor...

2. M
    Medlem · 893 inlägg

Re: plastmatta, hur tar man bort?

1. Hyr in baltisk arbetskraft som skrapar bort limmet åt dig.
    2. Gör det själv, det finns olika sätt att skrapa bort limmet på. Antingen genom att använda olika typer av skrapor (finns flera olika sorter på byggvaruhus allt från smala små skrapor till breda spadliknande saker) eller att sätta en grovrengöringsrondell på borrmaskinen eller vinkelslipen (men det gäller att slipa med noggranhet för att inte skada trägolvet under). Kort och gott är det ett skitgöra som väntar dig.

3. S
    Medlem · 23 inlägg

Snickarnisse

Medlem

Hej!
    Jag gissar att golvet under är obehandlat och oslipat. Detta borde ge utrymme till att hyvla golvet några mm innan slipning. Då får du bort mattan som är kvar och ett plant golv inför slipningen. Du kan hyra maskin på välsorterade färgaffärer och dyl.

Mvh Nisse

4. J
    Medlem · 2 inlägg

jennieblue

Medlem

ja, vart kan jag hitta den billiga arbetskraften för att kunna göra det? som du nämnde om att hyra in baltisk arbetskraft som skrapar bort limmet...

5. M
    Medlem · 893 inlägg

Titta upp i högra hörnet på denna sidan. Där finns det en banner som gör reklam för Baltisk arbetskraft. www.balticpool.com.

6. A
    Medlem · 37 inlägg

AK76

Medlem

En plastmatta vars millimeterlager av lim omöjligen gick bort, skrapades enkelt bort efter att ha blivit indränkt i kemiskt ren bensin. Furutrappan den satt på klarade sig helt opåverkad.

En liter gick åt, inköpt i lokala färgbutiken för ett par tior eller så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.