Golv
erikssonjorgen: I butiken idag så rekommenderade en herre att använda Casco super primer om det fanns lim kvar. Limmet fick dock inte vara löst sittande. /Jörgen
lila: Sökte på forumet och försökte hitta tips och råd om mörka trägolv. Vi ska bygga och vill gärna ha mörkt golv trots allas kommentarer. Undrar nu om du beställde och lade in det mörka golvet? Har du isåfall ångrat dig?Syns damm m.m. Vi vägrar lägga in ett ekgolv, alldeles för vanligt för oss så enda alternativet är ett vitlutat golv, men det känns ju inte heller vidare
en2rage: Jag har oxå ett furugolv som ska slipas och oljas, vill ha en mörkare yta. Tacksam för lite bilder och ideer.
henrikrosen: :) Jupp, tänkte försöka sälja eller snarare ge bort det mot att någon hämtar det.
jojjeblom: Kanske en snygg/diskret mässingslist över skarven.
rockles: Glöm inte att kolla din elanläggning samtidigt om du har ojordade uttag i hallen då behöver du lägga om dessa till jordade kontakter och dra skyddsjord ifrån elcentralen till hallen. Detta på grund av att klinkers inte isolerar som den matta du hade innan. För att få ha ojordade uttag så var mattan i rummet tvungen att vara isolerande mot electricitet...... Annars kan det kanske bli
rolsie: Nej, det ligger ingen plast under golvet. Har funderat länge om jag skulle ha diffspärr ihuset och efter att ha pratat med en massa människor och fått lika många svar drog jag slutsatsen att plast kan orsaka mer problem än det löser i ett fritidshus som är ouppvärmt under vintern. Kanske ett misstag, just för golvet ??
fubar: Hittade en gammal tråd när jag söktte, kanske inte intressant längre men: Vi har residence ek och det är totalt trasigt i köket efter några månader. I mars var en representant från golvabia här och sa att de byter golvet i hela köket och byter bitvis i stora delar av huset. Så jag vill varna för residence.
midvinter: Får jag fråga, eftersom vi också har funderingar på att göra sovrum i källaren, Vilken golvkonstruktion har ni valt att lägga?
patflat: Jupp, det ordnade sig bra. Känner att jag måste visa hur det blev. Kvar är nu bara att såga till lister och även fästa fast en nivålist mellan klinker och laminatgolvet. Blev dock inte så mycket höjdskillnad, 0,5 - 1 cm.
Martin_Blomberg: Jag tror nog att du har gjort rätt. Problemet är att vissa klickgolv inte är tillverkade med kirurgisk precision: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1080147353 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28732/19#19 Försök att ringa leverantören av golvet, det kan hända att dem har några tricks på lager för att få till laminatläggningen.
adv: Hej och tack för svaret. Misstänkte att det fanns någon skillnad och koncentrar mig nu på antingen graniten eller klinkers.
MathiasS: [citat] Jag skulle förslå att du använder skivor där istället, av två skäl: 1. Lösullen kommer fara runt när du väl fått dit den och jobbar med överliggande skikt, speciellt glespanelen. 2. Lösullen vill sprutas ut. Jag har provat att kratta ut den och man får aldrig ut den till rätt volym (blir tätare än det ska vara). Att hyra en spruta för så lite är dyrt och jobbigt.
sirbo: Vet att kährs rekommenderar lumpapp i första hand http://www.kahrs.se/templates/KahrsExtranetStandard.aspx?id=9497&contentid=9460 Har själv polyetenplasten då jag gillar svikten.
Martin_Blomberg: Alla ojämnheter kommer att synas genom plastmattan. Så vill du ha det pedantsnyggt tar du bort allt gammalt och flytspacklar eller får det plant på annat sätt (slipa betongolvet t.ex).
fhmattsson: Söker med ljus och lykta efter gångjärn eller liknande för en golvlucka till krypgrunden. Luckan är infälld i golvbjälklaget ca: 60x100 cm. Locket till luckan är en vanlig golvspånskiva. Jag vill ha en täcklist runt luckan, för att ex. inte golvmatta skall lostna. Så helst vill jag ha gångjärn liknande de som man har i köksluckor som både "lyfter ut" och vrider runt luckan.
Dantotsu: En bekant la en reflectorplatta med vattenburen värme i. Han hade också betonggolv som underlag. Det användes inget "speciallim" utan fix. Nu kanske det skiljer sig om det är el eller vattenburet? Men konstruktionen ovan fungerar perfekt. Det är ju dock alltid säkrast att följa tillverkarnas anvisningar även om de ibland kan ifrågasättas. Lite lättare att reklamera om ngt händer!
pinebar: Hej! I början av 90-talet hade IKEA något liknande. Jag flyttade in i en hyreslägenhet med rosarandig smutsig heltäckningsmatta i den långa hallen. Enligt förre hyresgästen var det den enda matta som låg där. Jag frågade värden om jag fick ta bort den och det fick jag. Under fanns det en helt OK riktig linoleummatta. Men de hade limmat den anskrämliga heltäckningsmattan på den så
Martin_Blomberg: [citat] Klickgolv kräver ett plant och stabilt underlag. Det får skilja max 5mm på 2 meter. Sök DIN18202 på denna sajt så hittar du mera info om detta. Du får alltså börja med att mäta hur stora höjdskilnaderna blev efter att du har rivit bort plastmattan. Foam kan utjämna typ 1mm skillnad på 1 meter.
AnkiVB: Vilka har du kollat på som du inte gillar ? Tarkett ?
MathiasS: Ja. Men 22mm kommer antagligen att funka bra det också.
gaia: Vår golvläggare fuktade kökspapper med väteperoxid och lämnade det för några timmar på den svarta fuktfläken i ekgolvet när lacken var slipat. Fläken försvann inte helt men bläktes betydligt ;). Oxalsyran är ännu bättre till det -har jag fått tips men ej provat själv. Oxalsyran kan köpas i färghandel, tror jag. gaia
Sophie: Jag kan inte svara säkert men skulle kunna tänka mig att där det finns limrester kvar suger träet mindre och det blir blanka fläckar i färgen. Det kan avhjälpas genom att antingen ta bort alla rester av lim innan målning eller att stryka tills det är jämt och allt trä är lika mättat. Så det beror ju lite på vad du tycker är jobbigast... slipa bort allt lim eller stryka en eller
ylven: Jag ska också byta golv i min källare, räknar med att ha platon, underlagsfoam och sedan laminat. Nuvarande gillestugegolv består av 10 mm cellplast, masonit och sedan nålfiltsmatta, cementen är omålad under, så för mig är det bara att plocka bort den gamla och sedan lägga ut platon. Om du har limmad linoleum så ska du nog försöka få bort så mycket av limmet som möjligt med. Om
yonna: Linoleum är baserat på en kraftig väv, plasten är 'plast' ;). Du kan testa under en golvsockel. En mattkniv går lätt igenom plastgolvet men det fordrar rejält med kraft att skära av en bit linoleum. Dessutom kan du räkna med att om du har en gammal plastmatta har du säkerligen en del skador. Tappar man ett glas på golvet blir det lätt skåror i mattan. Linoleum är otroligt mer
Linnex: Skippa cirkelsågen och kör med överhandsfräs ! Så gjorde jag och det blev kanon.