Byggahus.se

Såga/kapa/anpassa monterat parkettgolv

1. M
    Medlem · Halland · 127 inlägg

mabraham

Medlem
    Jag har lagt in ett flytande parkettgolv och märker nu att jag lämnat för lite mellanrum för att få in min nyinköpta list mellan kakelparti och parketten. Klantigt men så kan det bli när man köper listen i efterhand. :(

Det är cirka 5mm som ska bort på parketten och jag undrar om det finns några tips på hur man kan göra. Jag vill inte dra in cirkelsågen eftersom jag riskerar att flisa parketten alltför mycket, tror jag. En ide jag har är att ta ett fint borr och sätta igång och borra längs den tänkta kaplinjen. Detta borde fungera och ge någorlunda säkerhet, dock får jag ingen fin kant. Finns det specialverktyg eller andra lösningar?

Taxk på förhand för alla tips!

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Såga/kapa/anpassa monterat parkettgolv

Sätt en remsa tejp där du skall såga och kör med cirkelsågen iställd på rätt djup, sista biten hugger du med stämjärn. Proffsmaskinen heter foderfräs o/e Feincut, bägge har en prislapp över 5K och i ditt fall funkar cirkeln bra.

Dillationslisten har dessutom en läpp så själva snittytan kommer inte att synas. Tänk på att flytande golv skall ha sin rörelsemarginal (ca 8-10mm) runt allt, dvs även under din list

3. M
    Medlem · Halland · 127 inlägg

mabraham

Medlem

Tackar, jag får testa men det känns lite vanskligt att dra cirkeln rakt ner i golvet. Skulle inte sitta bra med ett flisat golv... Hur skulle det fungera med vinkelslip? Känns som om det skulle vara lättare att kontrollera rörelsen då, särskilt som detta rör sig om ett relativt trångt utrymme.

Kanske går att hyra en foderfräs för någon hundralapp. Är dem enkla att hantera?

4. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem

Pröva en japansk dragsåg. Köpte en på CO i veckan och har prövat att såga lite i parketten runt kaminen då det blev för lite spel till stenen. Det funkade bra. Köpte en som man kan göra urtag med dvs den är rundad fram med tänder.

/Joakim

5. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Skippa cirkelsågen och kör med överhandsfräs ! Så gjorde jag och det blev kanon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.