Byggahus.se

Linoleum eller plast?

1. Aji
    Medlem · 159 inlägg

Aji

Medlem
    Vill fixa till lite golv hemma (kök och hall) men är osäker om det är plastmatta eller linoleum som ligger där idag. Linoleum har jag hört att man kan måla, men att plastgolv istället borde bytas ut. Så nu till min fråga: hur vet man vad som är vad? Vad skiljer ett linoleumgolv från ett plastgolv? Hårdhet, tjocklek, ytfinish etc. Alla tips som kan hjälpa mig att materialbestämma golven tages tacksamt emot...

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 824 inlägg

yonna

Medlem

Re: Linoleum eller plast?

Linoleum är baserat på en kraftig väv, plasten är 'plast' ;). Du kan testa under en golvsockel. En mattkniv går lätt igenom plastgolvet men det fordrar rejält med kraft att skära av en bit linoleum. Dessutom kan du räkna med att om du har en gammal plastmatta har du säkerligen en del skador. Tappar man ett glas på golvet blir det lätt skåror i mattan. Linoleum är otroligt mer slitstarkt (men kan naturligtvis skadas om man har otur).

Jo, jag har också målat gammal linoleum i ett renoveringshus - i väntan på att golvet skulle bytas ut. Det blev riktigt bra. Skall du byta golv så småningom blir det en kostnadsfråga. Ett välskött linoleum kan hålla 50 år men kostar som ett bra parkett/trägolv. Plastmattan är billig och kan lätt slitas fult på ett par år om man har hund och ungar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.