Golv
il_duce: Man frår inte köra med "rent" betongolv utan något skydd mot fukt om det är det du undrar?
Martin_Blomberg: [citat] Ta en titt på denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28779/4#4
Dantotsu: Jag förstår inte varför du vill lägga gips på plattan? Att lägga gips för att plattan är dåligt gjuten/spacklad tycker jag är fel. Om nu plattan är så pass ojämn så tycker jag du skall spackla plattan innan du lägger parkett. Du behöver ju inte spackla hela plattan, det går att punkt-spackla. Efter du spacklat och konsulterat med tex. Cascos tekniker att deras lim fungerar så
AnkiVB: Vi fogade klinkergolvet igår kväll. Nu har jag sprayat fogarna med vatten och sen en gång till imorgon enligt förpackningen. Finns det något jag ska tänka på ?
Peter_K: La den tunna variaten från Byggmax och kan hålla med om att det inte blev mycket spill. Då jag la golvet på ett befintligt golv av råspont så hade jag nog valt 25mm varianten så här i efterhand då 14mm är lite känsligare för att underlaget är helt plant. Av någon underlig anledning så buktar alla mina brädor upp något i sidorna ilket jag har fått för mig kom efter
Cockaby: Pergo har i varje fall haft typ ett färgat lim som man blandade till och kunde fylla igen skador i golvet med. Jag har själv en tub körsbärsfärgat hemma. Har visserligen aldrig använt det trots att det inte råder brist på skador som hade behövt det. /Susanne
snabela: Jag gjorde förarbete genom att se till att undergolver var ok. Sen kom det en kille och lade ekbitar (16mm tjocka), en och en i det mönster vi ville ha. Han limmade det direkt på gransponten. Sedan slipning och olja och vax. Det hela kostade 750 SEK + moms per kvm.
Radiobrutta: Ja ventilationen hade vi tänkt lämpa över till fackfolket. Bara mixerbordet värmer upp rummet med lätthet, så där kan man snåla ordentligt med värmen ;) men det "äter" syre oxå.. och vill man inte svimma av syrebrist och värme och kunna jobba vidare i en behaglig miljö, så... Men golvbrunnarna först och golvet. Sen är det "bara" att bygga vidare..
Barea: Vår lägenhet från 1959 hade linoleumplattor i hallen som är ungefär fyra kvadratmeter stor. Plattorna pillade jag bort på ett kick. Hela hallen tog kanske 5-10 minuter att få ren. Använde en nyckel som jag pillade in i kanten och sen bände upp plattan med. Under plattorna var det betong. Däremot var det något svart typ av lim på betongen som hade använts för att fästa plattorna.
hejhej: hur funkade det för dig? Gick det vita väck? Jag har testat igen nu med outspädd klinkerrent men mitt vita verkar sitta stenhårt. Ska försöka ett par gånger till . denna gången släppte fogarna lite brun färg så nåt verkar hända ivarje fall.....
spocks_beard: Menar du nåta? Dvs. en fog mellan brädorna?
Karate: Förlåt och hoppsan, Corklife naturell ska det vara, inte Croklife. Hehe. ::) HEj svejs.
pandy: Hej Ett dagsverke var nu gjort och betongen är söderslagen - berg var det inte mycket så det är faktiskt inget problem som jag ser det. Hela avloppsröret var ju inte bytt vilket vi trodde eftersom säljade berättade det för oss. Vi funderar därför på att riva ytterligare en toalett för att komma åt resten av rören, vi måste ju bara byta innan vi gjuter ny platta. Vårt hus har ingen
MathiasS: [citat] Borde och borde..... :) Distansens fot är cirka 10cm i diameter så den gör inte ens ett märke i cellplasten om du kliver på den.
peter_lejon: Hej! Hantverkaren jobbade här i 2 veckor med att kakla två badrum, grovkök och kök bara det att hussäljaren hade glömt ta betalt för hallgolvet så vi skulle justera det med byggfirman själva. Så det finns inga resor eftersom han gjorde det under tiden som han höll på med allt annat arbete. Dessutom så sa byggaren i samrådsmötet att det "fixar" han precis som att det ingick i hela
GunnarM: Jag har sett ett par exempel på när klinkerplattorna har spruckit rakt över p.g.a. dåligt underlag. I det ena fallet var det ett radhus med stora sättningar, då hade plattorna vikts av på mitten efter ett tag; det var underlaget som rörde sig/vek sig. I det andra fallet rörde det sig om en matbutik där underlaget i.o.f.s. var styvt men inte tillräckligt styvt. Där sprack alla plattor
ThereseT: [citat] Gäller detta som riktlinje när man kör värmefläktar, avfuktare och golvvärme för fullt?
johannilsson47: 1. sponten ska vara mot dig 2.det brukar inte spela någon roll om det ligger en plastmatta under. På ek-golv så lägger man arolen under för att få bort klack-ljudet, men med furugolv är det lite annorlunda eftersom du skruvar fast det. Huvudsaken är att det är plant. 3.Du ska helst skruva en skruv i varje regel alltså oftast 60 cm mellanrum annars så kan det bli ett klapp ljud där du
johannilsson47: Tjena! det finns ju fördelar och nackdelar med både oljade å lackade golv. Lackade golv är ju bra genom att man inte behöver underhålla det så mycket. det är lättstädat och bra. Men det blir ju ganska lätt repor eftersom brädorna är fabrikslackade och alltså inte har ett så jättehårt skydd på ytan. Att laga ett fabrikslackat golv blir i stort sett aldrig bra. Det man brukar
radhusliv: Har ett litet kök och tycker därför att Forbos 30X30-plattor är för stora. Nån som vet om det finns mindre plattor a la 40-50-tal? D v s, 15X15, typ.
Carla: Har du kollat Byggmax golv ? De har oxå Askgolv som är färdigbehandlade olja eller lack, kan rekommenderas jag har lagt två sådana golv mycket brakvalitet och tåliga, ask är ett hårt träslag
Barea: Får samma tanke som il Duce. Får man fråga vad det är för ekgolv? Om du har en fiskbensparkett eller liknande måste jag höja en röst för följande: hyr slipmaskin och olja. Sen kan du hasa runt barfota i lägenheten och bara njuuuuuta!
¤ akila ¤: [citat] Det finns olika scotchbrite, har ni testat slipdukarna? Dom finns nämligen i olika hårdheter, mkt rivigare än dom 2färgade svamparna. Vi fick själva slita och en svamp räckte inte en till en platta medan duken iaf räckte till en halv kvadratmeter.