Byggahus.se

Reparera gammal fuktskada i stavparkett?

1. Miamaria77
    Medlem · 6 inlägg

Miamaria77

Medlem
    Undrar om någon vet om/hur man kan göra vid en gammal fuktskada i ekstavparkett? Vid elementet ar det läckt vatten vilket ar gjort en ca 1 dm i diameter stor mörk fläck.
    Vad kan man göra?

TACK!!
    Mia

2. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Re: Reparera gammal fuktskada i stavparkett?

Är det riktig parkett dvs hela stavar? Isf. går det ju att byta ut skadade stavar.
    Hade många olika skador ett parkettgolv från -48 som golvsliparen enkelt fixade i samband med att han slipade golvet. Resultatet var lysande!

3. hajof70
    Medlem · Stockholm · 954 inlägg

hajof70

Medlem

Har samma problem. Men hur gör man om man inte vill slipa om hela golvet utan bara byta ut några stavar och få dem i så snarlik färg och lyster som möjligt!? Fixar man det själv och i så fall hur!?

4. Miamaria77
    Medlem · 6 inlägg

Miamaria77

Medlem

Tack för svar Linska! Tyvärr är det brädor m stavar. ska kontakta en golvläggare som jag oppas kan fixa det.

5. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

Vår golvläggare fuktade kökspapper med väteperoxid och lämnade det för några timmar på den svarta fuktfläken i ekgolvet när lacken var slipat. Fläken försvann inte helt men bläktes betydligt ;). Oxalsyran är ännu bättre till det -har jag fått tips men ej provat själv. Oxalsyran kan köpas i färghandel, tror jag.
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.