Byggahus.se

Laminat med problem

1. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem
    Köpte ett laminatgolv som lades in i nya sommarstugan. Efter tre månader så ser golvet ut som det vore lite fuktskadat, man märker nästan varje skarv och en del hörn står upp lite grann.
    Plattan gjöts i slutet av maj.
    Golvet lades in i början av augusti. Det är ett golv som är gjort med en dämpande undersida, det skulle därför inte behövas underlagsfoam.
    Sedan har huset stått utan uppvärmning, upptäckte problemet när vi åkte dit på höstlovet, runt 1 nov.

Någon som har liknande erfarenheter, eller tips om vad det kan vara för problem?
    Helt säkert är att det inte finns någon fuktskada, vattnet har varit avstängt och ledningarna tömda. Helt säkert är också att golvet har legat fuktsäkert under tiden innan vi lade in det.

2. Kemi
    Medlem · 369 inlägg

Kemi

Medlem

Re: Laminat med problem

Kondens kanske kan ha orsakat det när det har stått kallt. Sen skiftar ju det i storlek när det blir kallt/varmt också.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 246 inlägg

MathiasS

Medlem

Ligger det plast under golvet? Det borde det nog göra. Eftersom du uteslutit läckage från vattensystemet är det nog rimligt att anta att det är fukt från plattan som påverkat golvet.

4. T
    Medlem · 36 inlägg

tridde_69

Medlem

Laminat/parkett skall alltid ha åldersbeständig plast under om man lägger det på en betongplatta. Gummit som ligger under din laminat är endast till för att få ett tystare golv och fungerar som ett golvfoam.
    Golvfoam i sig har inget att göra med fukten utan enbart för att få ett tystare golv samt ta bort små ojämnheter.

Det finns ioförsig lite mer avancerade foam som har en fuktspärr(plast) på undersidan detta använde jag när jag la golv i vardagsrummet, väldigt smidigt.

http://www.snt-group.net/tuplex/swedish/ominai.htm

5. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Nej, det ligger ingen plast under golvet. Har funderat länge om jag skulle ha diffspärr ihuset och efter att ha pratat med en massa människor och fått lika många svar drog jag slutsatsen att plast kan orsaka mer problem än det löser i ett fritidshus som är ouppvärmt under vintern.
    Kanske ett misstag, just för golvet ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.