Byggahus.se

Misslyckad flytspackling av golv

1. P
    Medlem · 34 inlägg

Petra_S

Medlem
    Hej,

Kan någon hjälpa oss!! Vi har flytspacklat ett golv (blivande sovrum) i källaren eftersom det lutade och blandat enligt instruktion på påsen. Men nu när det har torkat så är det helt misslyckat. Golvet ser ut som en puckelpist!!!! Vad gör man??? Vi har bara två meter i takhöjd och vill inte bygga på alltför mycket efter som vi ska lägga golv på detta sen. Kan man slipa golvet på något sätt så att bucklorna försvinner. Går det att göra något åt!!!

Hoppas på snabb hjälp!

// Petra

2. M
    Medlem · 893 inlägg

Re: Misslyckad flytspackling av golv

Läs denna tråd noggrant där står nog allt ni behöver veta:
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28779/5#5

Jag skulle nog satsa på att antingen slipa eller bila bort flytspacklet (med tanke på er begränsade takhöjd) innan jag flytspacklade om enligt anvisningarna i tråden ovan.

3. P
    Medlem · 52 inlägg

Per_A

Medlem

Välkommen i gänget. Fick samma resultat i köket för ett tag sedan. Hyrde en betonghandfräs för att ta ner topparna. Efter två minuters slipning var det som att jobba i lättmjölk: sikten blev lika noll pga av det extremt fina dammet. Och då hade jag ändå slipen kopplad till en dammsugare. Kröp omkring helt i blindo och slipade men det var hopplöst. Den var kanske effektiv men om man inte ser något så kan man inte slipa där det behövs. Damm i hela lägenheten och hos grannen (genom ventilationen)...

Jag tror att det skulle ha varit bättre att använda den betonghandytfräs som jag använde för att fräsa bort ytlagret med tjärlim, men jag är inte säker. Bila kanske är det enda rätta. Jag spenderade istället en helg med att skrapa bort de värsta åsarna med en färgskrapa med hårdmetallskär: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386488 (den lilla). Det gick åt några stycken skär och mycket vatten (jag blev väldigt svettig). Efter det har jag försökt spackla i dalarna med golvspackel (inte flyt) men det var inte heller något skoj. Borde ha tagit bort allt och flytspacklat ”på rätt sätt” istället. Inte för att jag vet exakt vad som gick snett, men här är några misstankar:

För dåligt/billigt spackel?: Bauhaus Tomsit någonting.
    Fel blandning?: följde receptet, men det är ju inte så lätt att veta hur det ska se ut när man inte gjort det förut.
    Felaktig påläggning?: fördelade ut spacklet så gott jag kunde. Trodde ändå att ”självavjämnande” betydde att det skulle flyta ut något av sig själv.

Hoppas att ni kan lära er något av detta och finner tröst i att ni inte är ensamma om att klanta till det.

Lycka till.

4. M
    Medlem · 893 inlägg

Undrar om inte man kan slippa problemet med damm överallt om man på nåt sätt kan våtslipa flytspacklet. Vatten binder ju damm.

Tomsit flytspackel på Bauhaus har jag använt också. Det är en enklare produkt som kräver mera av golvläggaren än dem dyrare produkterna. För just Tomsit flytspackel kan man få ett bättre resultat om man skaffar den spikrullen som jag pratar om som punkt 3 i http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28779/5#5

När det gäller påläggningen så gäller det att ha tandspackel för att fördela massan (punkt 2 i länken ovan).

5. M
    Medlem · 94 inlägg

midvinter

Medlem

Får jag fråga, eftersom vi också har funderingar på att göra sovrum i källaren,
    Vilken golvkonstruktion har ni valt att lägga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.