H
hammerlake: björkfaner med click har det i entrehall med blöta skor och allt mer. Har 3 ungar som kommer och går
3 svar · 3,0k läst
il_duce
il_duce: Snarare en fördel än nackdel. Vanligt att man lägger "foam" (mjuk plast typ skumgummi) för att golvet ska bli skönare att gå på. Spricker gör det inte ..
2 svar · 1,5k läst
O
oderooy: Hej, Det finns folk som tror att det är dåligt att bygga ett tegelgolv med vattenburen golvvärme på ett träbjälklag i ett badrum i ett gammalt hus (1926). Risk för sprickor i golvet eller husets trä som torkar ut. Vad tror ni? i mitt fall är ytan liten. Någon som har erfarenhet? Tack Olivier
0 svar · 1,7k läst
T
Thewhitehouse: På en kakel och klinker affär i Kristianstad. Kpa heter dem. http://www.k-p-a.se/
5 svar · 2,5k läst
F
fergman: Tack för tipsen, jag ska prova.
3 svar · 3,1k läst
H
hammerlake: Nivellgolv är suveränt. Enkelt att sätta dit och står stadigt. Borrmaskin, träborr, såg och långt vattenpass är allt som behövdes Går bra att bygga väggar ovanpå (har ej provat bärande vägg) Granne till mig hade mycket fukt och installerade en mekanisk fläkt som sprutar ut luften. Torkade upp väldigt fort. Kostnad, tja det beror på din situation, tar en del höjd
1 svar · 2,8k läst
J
johan77: Nej det tror jag inte. Ojämnheter på några millimeter tar fixet upp.
1 svar · 2,4k läst
il_duce
il_duce: Skär remsor (eller rutmönster) i mattan med en mattkniv o peta upp en kant med t.ex. en morakniv. Sen är det bara o dra. Använd en polygrip för bättre grepp. Du behöver kanske skruva bort rören om de går längs golvkanten.
2 svar · 1,8k läst
D
Draven: Det är ok att lägga 14mm parkett på 28mm gles som ligger för golvvärmeslangarna. Detta har sen ett bjälklager på cc1200mm. Men vågar man lägga laminat 7mm fast då en 13mm golvgipsskiva innan ?? Vill inte ha något spångolv ....
0 svar · 1,4k läst
K
kilroy: Ok, Ingen som vet om det behöver fuktspärras i en tvättstuga? Finns en golvbrunn samt tvättmaskinsavlopp (rör med tratt 60 cm upp på väggen).
3 svar · 4,9k läst
S
Snigel: Vi satte in såna i ett sovrum för några år sedan och det var inte alls mycket jobb. Jämför man med att spika/skruva lister och spackla/måla över sen så är det ju betydligt lättare att använda snäpplister. Vi plockade bort någon senare för att dra en sladd och det var ju busenkelt. Rekommenderas alltså! (Vi använde inte laserpass.)
1 svar · 1,4k läst
M
Magnus2000: Eftersom ni väljer att anv. komfortskivan så behöver ni inte fomen
4 svar · 6,2k läst
M
Magnus2000: Golvgipsen har också en glasfiberarmering. Tak och vägg gips är INTE godkända av försäkringsbolagen att lägga på golv Sedan bör man inte skruva golvgipsen för att när gipsen rörsig så spricker den och ska därför limmas
5 svar · 13,9k läst
M
Martin_Blomberg: [citat] Laminatgolvet (av clicktyp) kommer att gå upp i fogarna efter ett tag då 5mm/m är för ojämnt för clickgolv. Om du har ork så kan du leta på internet efter DIN18202 som anger standarden för underlaget till laminatgolv (det är 3mm/m). I ditt fall kan du antingen riva upp undergolvet och lägga om det så att det blir plant, eller flytspackla ovanpå befintligt golv om det inte
3 svar · 4,4k läst
Sophie
Sophie: vi har dock inte använt mdf utan alla delarna är massiv fur. Kådfri. Iallafall om man sysslar med byggnadsvård och tycker som vi är det ett krav. ;)
7 svar · 20,1k läst
·
K
kloka_elin: Ursäkta en kanske korkad fråga, men hur kan man få fuktskador av en golvbrunn man inte använder?? (för det skulle du väl inte, Dr._SiC?) /elin
8 svar · 3,3k läst
Linska
Linska: [citat] Då kan du ju fylla noten med den kapade fjädern...
1 svar · 2,2k läst
M
Martin_Blomberg: [citat] Gå in på http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm?&pageid=464&layout=2 Skriv Thomsit i Produktnamn Välj Thomsit DX bland PDF filerna som kommer upp.
3 svar · 1,9k läst
S
soa: lägg inte trätrall i tvättstugan! omöjligt att rengöra eller beror hur mycket damm du tål:) men det blit ju mycket damm och då samlas ju bakterier där så det är inte att rekomendera.
3 svar · 6,1k läst
A
AnkiVB: [citat] Hur länge ? Kan det inte fräta? Jag har både Kalkosan och ett specialmedel från Flûgger
2 svar · 5,9k läst
spocks_beard
spocks_beard: Titta på Casco S40 Golvfog, läs deras rekommendation om vilken lack du ska ha till deras fog, finns info på www.casco.se
4 svar · 7,5k läst
H
hen_rik79: Hej! tack för svaret. Då vi inte kan bestämma oss riktigt för vilken kakel o klinkers vi ska ha i badrummet så tänkte vi ta ett annat projekt först, nämligen hallen. Där har man valt att lägga laminatparkett ända fram till ytterdörren, vilket vi inte gillar. Därför har vi tänkt att ta bort de två första metrarna med laminat och lägga en sandfärgad klinker istället. Ytan blir
4 svar · 1,7k läst
M
Martin_Blomberg: [citat] Några primers skall det flytspacklas inom ett dygn och på andra efter ett dygn men innan 2 eller 3. Det skall precis som Dantotsu skrev stå på förpackningen vad som gäller. Om det inte står så ring tillverkaren, dessa kan komma med ännu flera konkreta råd (det gjorde jag och fick t.om reda på att det som sades till mig på byggmarknaden om deras primer var helt fel...)
2 svar · 3,1k läst
M
midvinter: Har inga erfarenheter av produkten du nämner men... ja, epoxi är ett arbetsmiljöproblem men den bästa försegling när väl uthärdad... (Du måste också dock veta om betongens beskaffenhet att draghållfastheten i betongytan måste minst vara 1.5 MPa och fuktspärren måste vara helt portät efter applicering) Dock arbetsmiljöverket har regler om var och när epoxi får användas som
2 svar · 2,9k läst
L
luringen2: ::)hejsan. har ett nybyggt garage med fullisolerad platta,ikl fuktspärr. vill gärna lägga heltäckningsmatta,pga musikrum. behöver råd?!
0 svar · 1,8k läst
D
DrKassler: Hej! Som du ser på bilden verkar parkettgolvet ligga rakt på betongen, och eftersom köksgolvet är max en cm högre, med tunn masonit och plastmatta på så borde det väl inte få plats med reglar också, eller? Mvh /C och P
6 svar · 5,5k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: Håller på och bygger om duschrummet i sommarstugan. Kommunalt VA ska dras in. Separett och duschkabin har kastats ut. Istället ska vatten-WC, duschhörna och ett större tvättställ sättas in. Nu förereder jag golv och väggar. Sen kommer en mattläggare och lägger matta och tapet. Enligt mattläggarens instruktioner ska jag lägga en 22mm spånskiva som grund och en 16mm spånskiva
0 svar · 2,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Lägg ut bild 8-) Mvh Putte
10 svar · 4,5k läst
P
pmb: Du kan väl kapa bort plåten runt benen och sedan skruva fast gipsskiva runtom. Ska du ändå ha en plåt runtom benen och det kommer att dölja den eventuella höjdskillnaden mellan klinkers och plåt. Kanske kan funka?
4 svar · 8,0k läst
E
erikssonjorgen: I butiken idag så rekommenderade en herre att använda Casco super primer om det fanns lim kvar. Limmet fick dock inte vara löst sittande. /Jörgen
4 svar · 7,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.