Byggahus.se

Duschrum i sommarstuga

1. tio_Pepe
    Medlem · 1 242 inlägg
    Håller på och bygger om duschrummet i sommarstugan. Kommunalt VA ska dras in. Separett och duschkabin har kastats ut. Istället ska vatten-WC, duschhörna och ett större tvättställ sättas in.

Nu förereder jag golv och väggar. Sen kommer en mattläggare och lägger matta och tapet.

Enligt mattläggarens instruktioner ska jag lägga en 22mm spånskiva som grund och en 16mm spånskiva ovanpå med hål där duschhörnan ska vara. Mattläggaren spacklar sen ett fall ner till golvbrunnen.

Frågan är hur mycket jag ska ta bort av det gamla golvet. Jag har tagit bort den gamla mattan. Under den hittade jag ett lager masonit som jag också tagit bort. Under det finns ett lager trägolv. Sen kan jag se genom gamla hål för avlopp att det är ett lager med isolering och underst ett trälager till. Och under det är det en halvmeter krypgrund.

Är det en bra idé att ta bort översta trälagret och ersätta det med 22mm golvspånskiva? Då kan jag också byta ut isoleringen ifall den skulle vara fuktig eller något. Eller är det onödigt jobb? Ska jag bara lägga spånskivan ovanpå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.