Golv
smil: Möjligen helt ovidkommande... Jag la just själv i tvättstuga+toalett, totalt 7kvm, vilket kostade 7000kr. Hm, men då räknade jag klinkerplattorna, dra av 800kr. Justja, jag hade Devi elslinga, men bara i ena rummet, lägg på 1500. Alltså 1100kr/kvm för underarbetet (inkl flytspackling eftersom jag har träbjälklag). Golvvärme kan ju bli precis hur dyrt som helst beroende på vilken
anilov: :) Tack, det var nog precis vad jag ville höra ;)
Agnes5: Trägolv på betongplatta varnar jag för på det allra bestämdaste. Risken för uppkrypande markfukt är stor. Ska du renovera, lägg först ett mekaniskt ventilerat golv, typ Giha-golv, så får du en garanti mot fukt och samtidigt varmare golv.
Agnes5: Har nyligen köpt tali parkett av märket Barlinek och staplat upp i mitt hus för läggning. Jag blir betänksam eftersom parketten luktar starkt. Är det någon som har några upplysningar att ge mig om detta träslag innan jag lägger golvet, vore jag jättetacksam. Ska det lukta på det här viset? Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan lukten försvinner?
1971: Jag har tänkt och slipa mitt gamla trägolv i en hall som är ca en kvadratmeter och vill ha tips om vilken sorts slipmaskin jag skall välja. Skall jag hyra en kantslipmaskin eller går det att få det jämt med en excenterslip? Tack på förhand! Jonas
il_duce: [citat] jorå.. finns lister/foder i mdf som funkar bättre om man ska limma upp den men de är dyrare. Tänkte nästan att du menade smyget och inte fodret. . :P
Wigert: Jag skulle riva bort så mycket som möjligt av det gamla. Med tanke på hur mycket som ligger under kanske du får plats med ett 20 mm golv isf 14 mm. Det ger bättre känsla att gå på. Nya golvet kan du lägga på lumppapp eller korksmulepapp. Flytande golv kräver lite arbete med passningen för att du skall få expansionsskarvarna rätt, så var noga. Torktider m.m. står på paketen, se
bygg-janne: ja, det är golvplattor i textil som blir ett heltäckningsgolv. de ska tydligen klickas ihop. men jag undrar om "skarvarna" kommer att bli snygga. kolla på ikea.se under golv - nyheter. vore intressant om någon med erfaranhet ville berätta om resultatet!
MJsson: Polera Epoxi ser jag inte syfter med. Det är bara att lacka med högblank lack. Vill varna för epoxi dpå det är lufttätt material, så om man har underskjutande fukt så kommer det att lossna. Det är ett stort problem. Priser 100-150kr/m2 om man inte vill ha en tjockfilmsbeläggning, 2-3mm, då är priset 200-250kr/m2
lasse1: :'( :'( tjena alle vi hadde bestilt 85 kvm till vores nybygge hus, som heter linnea ek/ask 1 stavs, med ask som pyntefog. problemet var at pyntefogen sprang mellan 8-10 mm pr bräde.!!! det så ut som 3 sortering. kontaktede så kährs, som mente at der var fel i produktionen, og skulle så sende nya 85 kvm. der var okså "fel" iden produktion, men så mente kährs at sådant var det med det
pinebar: Hej! Jag hade tre katter på en ekparkett som var lackad med den lack som den firman som slipade golvet hade som standard. Det blev små, små, små repor av katterna överallt där de racade. Men man kunde se dessa repor bara i vissa ljusförhållanden. Så det var inget problem. Förmodligen skulle man också ha kunnat bona bort dem. Och som sagt, har man folk och djur i sitt hus får man väl
jcoboy: Hyr en singelskur med dubbla hastigheter över helgen. Lägg ut rikligt med olja, när det börjar bli torrfläckar så gå ut och skura med röd rondell. Upprepa skurningen vid behov. När oljan börjar bli seg så lägg trasor under rondellen och ta upp överskottsoljan - räkna med att det går åt ett antal trasor. Glöm inte att gå och torka upp oljan för hand vid väggar och hörn. Vänta
kloka_elin: nä, det ska inte behandlas, om det inte står något särskilt på paketet i just ditt fall. /Elin
ylven: sök i bland annat köksforumet, jag vill minns att jag såg flera som hade använt just det golvet där.
Tatimas: Jag har fått uppfattningen att man kan lägga kakel/klinker direkt på betong i ett våtutrymme i en källare och att man inte behöver någon fuktspärr. Men det verkar bero på vem man frågar. Hittade detta på Vi i villas site: http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1894
johan77: En annan aspekt är att om du går över till oljat så måste du slipa golvet trärent. Vilket bäst görs genom att hyra in en parkettslipare. Om du väljer lack så -- om nuvarande lacken inte är i dåligt skick -- räcker det att rengöra, rugga upp med sandpapper och dammtorka den befintliga lacken. Sen räcker det med 1-2 lager lack så får du en ny fräsch yta. Så har jag gjort, och
Martin_Blomberg: Frågan är om du inte kan fördela vikten inte bara över reglerna på golvet men även till väggen. Om du nu har nån vägg bakom där du har tänkt att placera akvariet? Om du på nåt sätt kan förankra akvariebordet till vägg och golv så kan det tänkas att väggen tar upp en del av belastningen. Vore jag dig skulle jag kolla om inte nån i släkt eller bekantskapskräts är
Peter_K: Kostade inget extra utöver dygnshyran på ca 700:-. Består av en jäkligt tung maskin med 2 hjul i bakkant samt en ståltrumma med en massa vassa skär eller liknande. Den tar rätt bra, går att plöja rejäla gropar i betongen om man står för länge på ett och samma ställe. Rejält tungjobbad för rygg och armar, ungefär som en skurmasin fast jobbigare. Tror det var exakt en sådan här
johan77: Är det äldre än några år så är det förmodligen lackat. Det var väl ingen som oljade parkettgolv på 90-talet?? Prova att olja en liten bit av golvet. Om oljan inte visar något tecken på att tränga ner i golvet utan bara blir småsegt efter några timmar så är det lacket. Eller prova att hälla någon matsket med vatten på golvet. Är det ett dåligt underhållet oljat golv så
anilov: Ah, va bra att det funkar att slipa upp den iallafall. Tack för det!
Mr_XXX: jojustja, glömde att nämna att jag lade laminatgolvet vinkelrät mot brädgolvet, skulle inte tordas lägga jämsmed
MathiasS: Jag skulle aldrig ens komma på tanken att skruva fast ett massivt golv direkt i betong. MEN, jag har haft otroligt fel förut och det finns fler saker jag inte vet ett jota om än saker jag vet något om så det här kanske är en sådan där sak som funkar fast man vet att det inte gör det...?
henrikrosen: Så, nu ligger golvet på platts men det var inte helt lätt att lägga. Det är ett Castillo laminat golv. Fick slå som en idiot för att få ihop skivorna. Är alla clickgolv lika besvärliga att lägga. Tycker inte det var smidigt alls? Nu har vi lagt golv i hela köket och tänkte sätta skåpen på det nya golvet. Är det fel tänkt av oss eller spelar det ingen roll? Gissar att man måste
anilov: Ser ut som ett undergolv av furu, väl? Alltså inte avsett att vara slityta från början, men om man målar det eller lackar det kan det funka. Har haft det i en lägenhet från -37 där tidigare ägare rivit ut originalgolven (linoleum och korkmatta) för att istället slipa upp undergolvet och lacka det. Det gulnar, blir aplätt märken och lacken slits rejält vid spisen om man envisas med
John77: åldersbeständig plast kan vara en bra idé
anilov: Jättesnyggt! Vilka färger valde ni, jag har svårt att få en bra uppfattning utifrån deras internetverktyg, så vi har väldigt svårt att bestämma oss för vilka färger vi skall välja på vårt?
olni65: Nu har jag äntligen fått till det!! ;D Tack så mycket till slitvargen, som gav mig tipset att slipa ner fjädern lite. Jag tog inte så jättemycket, utan bara tillräckligt för att det med tillräckligt bankande på slagjärnet skulle fungera trots dess relativt korta längd (kanske 25-30cm). Kan dock säga att min tidigare distanslösning med kartongbitar verkar inte ha varit boven i dramat