Golv
TF83: Jorå jag har läst källarprojecten, och tänker inte gå in så pass rejält. Det har legat plastmatta på som jag rivit bort och under den var det tort och inge mögel så jag tror det blir till att flytspackla om det nu går bra då och sen lägga nån form av fuktisolermatta och sen på med clickgolvet, då blir det rakt och fint och mögel borde inte bli nå problem alls. Tack för svaret!
somelvis: Jo. Multifix går nog bra så det räcker. Annars har jag använt "Mapei Keraqick" ihop med flytande Latex. Oj, vad klibbigt det fixet blev. Nästan svårt att få bort från händerna. Men det biter ! Detta var iofs på granitklinker mot granitklinker dvs två "döda" ytor som inte suger något. Om du lägger direkt på hålls fuktspörren intakt. Men om du försöker ta bort en platta nånstans
silverdahl: Glömde att skriva att det är 16mm golvvärmeslang. Då blir det ganska lagom med ca 16cm mellan slangarna. Var kan jag komma i kontakt med någon som kan ge besked om min lösning är godkänd?
il_duce: Ett golv per rum är väl max skulle jag tro.
stefan_rk: Men om man vill använda de befintliga reglarna. Är det någon som har något bra tips för kilning och riktning av dessa? Ska man dra med feta skruvar ner i betongen så de aldrig kan rubbas? /stefan
Mats: Vi har matta med ljust trämösnter i stora delar av huset och de flesta som komer in tror att det är laminat och undrar hur vi kan ha det i köket ;)
Mats: Jag skulle väl vilja slipa det upp till 120-180 någonstans.
MathiasS: Flytande golv på frigolit har diskuterats i flera trådar nyligen och det ska uppenbarligen fungera bra. Du ska använda cellplast med tryckhålf om minst S150. Det verkar även finnas produkter speciellt avsedda för detta ändamål. Någon tipsade om att man ville ha plast mellan frigolit och golv för att slippa gnissel. Mr Z kanske kan svara på om frigolit är det lämpligaste materialet
Mats: Samma här. Låt det ligga in sig. Det är inte värt att chansa och sen bli mssnöjd efter allt jobb
MathiasS: Det är inte krångligt, men ofta dyrt. Hur du gör beror nog på hur många kvm det rör sig om. Är det ett fåtal stavar kan du ta närmast större standardstav och låta närmaste snickeri fräsa ner stavarna till rätt mått. Är det mera blir det jobbigare, för det finns ingen firma i sverige som ställer om produktionen av stavar till din dimension för mindre än cirka 1500sek per kvm,
Skogsbananen: Satt just och tänkte tvärt om: Jag har aldrig nånsin sett ett sprucket klinkergolv. Men det lutar åt att jag väntar...
Tornhill: [citat] Hej Fridde. Det verkar som om ni är i liknande situation som oss :) Vi hade jätteduktiga polska hantverkare i somras och ställde samma fråga till dem. Efter några timmars surfande och några telefonsamtal hade de letat upp ett polskt snickeri som ville sälja 22cm breda ekplankor, i de längder vi ville ha upp till sju meter, 28mm tjocka och obehandlade för 180 zloty / m2 (drygt
ClaJe: Är det inte snyggare att låta sättstegen vara trärena och resten vitt? Bara en tanke... En bild vore bra så jag förstod hur det ser ut nu.. kram
frys74: Tackar för alla synpunkter :). Tror nog att det lutar åt att lägga klinkers även i vardagsrummet... Ska åka in till "stan" och titta på utställningar och kanske framförallt priser :o. Mvh Fia
kloka_elin: Vi hade INTE kunnat spara vårt. (för att återanvända till golv alltså. Nu har vi sparat det för att elda med, 40 år gammal ek brinner fint! :D ) Har hört talas om någon som borrat små hål i golvet och sprutat ner skum som enligt uppgift ska ha spridit sig i alla springor. Kanske kan vara nåt? /Elin
peterand: Seriösa parkettläggare / golvslipare har smältvax som man blandar till önskad färg, väl gjort blir det bra, men visst, ett visst minne av festen kommer alltid att finnas....
ordain: Ah, tack för tipset! Tyvärr är det dock för sent, jag fastnade för en svart diabas från http://www.stenfirma-eklund.se/ som jag inhandlat. Imorgon kommer plattsättaren, ska bli spännande!
fresve: Jag hittade ett annorlunda klick-golv på K-Rauta. Enligt min mening var det lite roligare än dessa vanliga med Stora rutor, och dessutom enkelt att lägga eftersom oregelbundenheten gjorde att man kunde ge fullständigt fasen i skarvarna! 129 kr/ kvm. Men, Inger, erat blev ju riktigt snyggt oxå, ni gjorde rätt med mönstringen som ni gjorde. :) Vår nya grov-entre: [bild] För de som önskar
fridde: Hej, Klinker skall ligga på 2xgolvgips (jepp, inte vägggips eller renoveringsgips) på reglar med cc 60. Enkelgips är OK om regelavståndet är cc 30. De sätt jag har sett tidigare så lägger man antingen golvvärmen direkt i fixen eller så flytspacklar man in den. I båda fallen ligger den direkt under klinkern. Detta gäller el system. Hls, /Magnus
MatteR: Hej! Jag har precis slipat samtliga furugolv i min lägenhet. Efterbehandlingen är lut och vitolja. Golvet blev bra, men tyvärr är springorna mycket mer framträdande nu och i springorna finns bitvis gammal tätning som har blivit vit av oljan. Jag inser nu i efterhand att jag skulle ha tätat springorna innan slipningen. Min fråga är om det går att täta springorna i efterhand och i så
SWE_Monstro: Tackar tackar... har skruvat o limmat halva golvet nu, fick tag på ett orkla golv, och precis som ni skrev så behöver man inte ha skarvar över reglar, men om det kommer att belastas mycket så rekomenderas det ändå... angående skruvarna så var beskrivningen från tillverkaren lite tvetydlig, på bilderna så skruvades skivan fast med tre skruv längs alla reglar, medan texten gjorde en
smil: Dock är det väl lämpligare att ta bort plastmattorna först, eftersom särskilt den undre kan vara limmad med ett nog så ohälsosamt lim, som det kan vara trevligt att slippa ha kvar - när det ju ändå inte ska göra någon nytta menar jag. Två plastmattor på varandra brukar väl ingen rekommendera, eftersom limmet torkar för långsamt (aldrig?) mellan två täta skikt. Nu kanske det
Mats: Det var det som är fördelen med laminat och dylikt. De ska inte fästas nedåt överhuvudtaget.
stelin: Behöver svar på om man kan eller om det inte är bra att regla på befintliga takbjälkar vinkelrätt. Tänkte lägga 100 x 45 regel på takbjälkarna (220x90 C/C 600 mm) detta då det hade underlättat för mig att lägga golvskivorna, då långsidorna inte får läggas längdsgående med reglarna. Någon som har gjort eller vet?
Frick: Japp, mycket dyrt, men det ligger i garaget och väntar! Anledningen är att det bygger endast 16mm. Men just nu känns det som det hade kvittat eftersom jag nog måste jacka ur alla bjälkarna för att inte få höga trösklar in till övriga golv.
Valken: Hur gick det till slut med detta? Fick du bostadsrättsföreningen att ta ansvaret för felen?
gaia: jag skulle inte kunna tänka mej en sån enhetligtet: samma grårandiga golv i sovrummen som i resten av huset. Varje rum har sina krav på golvkvalitet och utseende. Stora synliga golvytor påverkar rummens karakter mer än man tror. Tycker inte att det ger några estetiska fördelar att välja lika för hela våning. En elegant framtoning som passar i vardagsrummet blir kanske helt fel i ett
tartan: Ta en promenad in till ditt försäkringsbolag. De har råd och anvisningar hur man vattensäkrar sitt hus. Dessutom får man ofta en lägre premie om man vattensäkrat huset. Läckage från diskmaskin, automatiskt avfrostande kyl/frysskåp samt de populära skåpen med ismaskin i är bland det vanligaste att få vattenskador av. Tartan
pinebar: Hej! Jag skulle kunna tänka mig att klassiskt linoleum skulle fungera i en hall också. Rutigt, eller inte rutigt. /pinebar