Ni som lagt in furugolv, vad har ni betalat per kvm? Om man väljer B - kvalitet, får man räkna med mkt spill då, eller är det värt det ändå? Är det stor skillnad kvalitetsmässigt på furugolv?

Jag har lagt både A-kvalitet från Siljan och B-kvalitet från Byggmax. Betalade ca 80 kr/kvm för 14x118 (ca) på Byggmax och 140 för 25x145 (ca) Exakta mått finns på www.byggmax.se. Visst är A-kvalitet från Siljan, färdigbehandlad och med bra finish och passform, bättre än B-kvaliteterna. Men det är inte värt prisskillnaden om man tänker på spillet. Lägger man smart går det att få bort kvister och dåligt hyvlade delar på ett enkelt sätt. Speciellt den tunna var väldigt lite spill, men den tjockare hade många kvisturslag. Dock tar det ju längre tid att lägga B-kvalitet eftersom man måste stanna upp och tänka då och då.

Om man väljer den tunna - har det enbart relevans när man skall slipa om golvet eller finns det någon annan nackdel?

Det tunna måste du lägga på ett undergolv, t.ex. spånskiva. 20 mm kan man lägga på c/c 40 cm, 25 mm på c/c 60 cm. Slipmån finns det på båda så att det borde räcka livet ut för de flesta.....

P
La den tunna variaten från Byggmax och kan hålla med om att det inte blev mycket spill.
Då jag la golvet på ett befintligt golv av råspont så hade jag nog valt 25mm varianten så här i efterhand då 14mm är lite känsligare för att underlaget är helt plant. Av någon underlig anledning så buktar alla mina brädor upp något i sidorna ilket jag har fått för mig kom efter oljebehandlingen av golvet.

Skruvade golvet i sponten med ca 50cm mellanrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.