Byggahus.se

Skada i nya IKEA golvet!

1. A
    Medlem · 48 inlägg

AnkiVB

Medlem
    Har nyligen lagt ett IKEAgolv. Nu har det blivit en 1 1/2 cm lång repa. Hur ska jag göra för att skydda stället ? Lack ? Klister ? Silikon ? Latexfog ?

2. il_duce
    Medlem · 609 inlägg

il_duce

Medlem

Re: Skada i nya IKEA golvet!

Det finns träspackel i olika fäger som är gjorda för att laga trägolv.

3. J
    Medlem · 10 inlägg

jyllmas

Medlem

jag hadde lagt det igen det kostar inte så mycket när det är ikea
    du kanche inte behöver göra om hela om det är 69:-kronors

4. J
    Medlem · 4 inlägg

johannilsson47

Medlem

Hmm??
    Om det är ett laminat golv så blir det kanske inte så snyggt om man använder sig av golvkitt för att fylla igen springan.
    Men är det ett trägolv så brukar det gå bra att använda sig av golvkitt.

Men det finns andra lösningar man kan göra istället för att köpa dyra burkar med golvkitt som inte stämmer i färgen.
    Har du några spillbitar över från det att du lade in golvet så kan du såga lite i brädan tills du fått träspån som räcker för att fylla springan.

Sedan tar du spånet å lite vanligt trälim och blandar till en massa med hjälp av en liten spackelspade, sedan blir det som golvkitt som har samma färg som golvet redan har.
    sedan trycker du bara ned golvkittet i springan å låter det torka.

Tänk bara på att du måste blanda spånet å limmet så att det blir till en massa.
    MVH Johan

5. TyraMyra
    Medlem · Västra Götaland · 206 inlägg

TyraMyra

Medlem

Har Ikea trägolv??? Trodde att de bara hade laminat :-/

TyraMyra

6. Anders_S
    Medlem · Skåne · 801 inlägg

Anders_S

Medlem

Så går det när man lägger in billigt laminat. Laminatbrädan går INTE att reparera utan måste bytas ut. Nästa gång satsa på en högre kvalitet. ;)

7. H
    Medlem · 16 inlägg

Heartland

Medlem

är det bara en ytlig repa finns det någon slags penna att "måla" igen springan med.
    vet att pergo hade sådana till sina golv. det finns olika kulörer så någon borde passa.
    däremot blir du aldrig av med repan i sig, utan bara missfärgningen som brukar uppstå.
    är det en djupare repa rekommenderar jag nog att försöka ersätta den repade biten med nytt golv. (om det är laminat)

8. C
    Medlem · 190 inlägg

Cockaby

Medlem

Pergo har i varje fall haft typ ett färgat lim som man blandade till och kunde fylla igen skador i golvet med. Jag har själv en tub körsbärsfärgat hemma. Har visserligen aldrig använt det trots att det inte råder brist på skador som hade behövt det.

/Susanne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.