Byggahus.se

Borde det heta bank-golv?

1. olni65
    Medlem · 158 inlägg

olni65

Medlem
    Jag har lagt s.k. klickgolv i två rum nu. I bägge fallen (samma parkett, Tarkett Ultra-loc) har det snarare rört sig om bank-golv istället för klick-golv, eftersom det är helt omöjligt att få fogarna att passa ihop de sista 2 millimetrarna utan att banka på ganska rejält. För att skydda brädan har jag kört med en 28x70mm regel mot not-sidan.

Mitt problem nu är att de två sista brädorna får jag helt enkelt inte dit, eftersom jag inte längre har utrymme för att svinga min klubba. Mitt klackjärn är dessutom för kort antagligen, bara ca 25cm och den farten räcker inte till för att banka ihop not och spont.

Någon som har några förslag, förutom att skaffa ett längre klackjärn?

2. N
    Medlem · 97 inlägg

niklasl

Medlem

Re: Borde det heta bank-golv?

Kan det gå att bända med en kofot eller liknande? Så har vi gjort ett par gånger.
    Kräver dock att det finns en stadig vägg att ta spjärn mot, annars kanske man flyttar den...

3. M
    Medlem · 893 inlägg

Är det på kortsidan eller långsidan du har problem?

4. H
    Medlem · 16 inlägg

Heartland

Medlem

Hade samma problem då jag la ett av mina golv.
    För mig fungerade det att lägga/slå ihop den sista metern och sedan försöka få på denna som en stor bit med det andra golvet.
    dvs. mät, såga och banska ihop de (beroende på utseende) fyra fem sista raderna för sig själv, vinkla 45 grader, och försök få hela biten på plats på samma gång. du får bättre kraft så. Annars är det nog som du säger bara att skaffa ett längre klackjärn. alternativt försöka trycka ihop det mha en kofot.

lycka till!

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 117 inlägg

MathiasS

Medlem

Kofot brukar fungera?

Angående bankandet: Jag har bara lagt klickgolv ett par gånger men då har det gått väldigt bra att gunga ner brädorna på plats, liksom rucka dom upp och ner innan man lägger ner den för gott på golvet - då verkar det som brädan kommer in på plats och fogen drar in brädan den sista halva millimetern. Banka har jag aldrig behövt göra längs långsidan.

6. olni65
    Medlem · 158 inlägg

olni65

Medlem

Långsidan. Jag har faktiskt fått ett tips från mitt trävaruhus, där jag köpte duk, platonmatta och foam till det hela och det var att se till att golvet är helt "stumt". Jag har nämligen satt hopvikta kartongbitar som distanser till väggen, och risken blev då att allt "ger med sig" lite när jag bankar på slagjärnet, och därmed så kommer inte brädan på plats.

Jag ska testa med detta, och se om det fungerar.

Angående kofot så har jag försökt detta, men det har inte fungerat så bra. Kanhända av samma orsak.

Återkommer...

7. A
    Medlem · Blekinge · 8 917 inlägg

andersmc

Medlem

Måste du banka för att få ihop långsidorna? Det låter som det är något fel på golvet. långsidorna brukar snäppa ihop enbart med handkraft. Kortsidorna får man knacka lite, men inte särskilt våldsamt. Vad det gäller klickgolv har jag förvisso bara lagt billigare golv än Tarkett. De kanske är svårare att få ihop, vad vet jag...
    Jag har lagt ett Tarkettgolv en gång, fast det var inte klick utan den äldre typen man limmade. Det vill jag minnas var ett elände att få ihop.

8. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Hej!

Vi har lagt Tarkett Viva som är ett "klick"-golv som ändå _enligt instruktionen_, precis som trådskaparen skriver, ska bankas ihop. Vi hade en ganska bra slagjärn som var långt nog för att få tillräcklig schvung, men visst behövdes det några rejäla donk.

Mitt tips är absolut att skaffa stumma distanser som tex de kilar som tarkett har. Skulle tro att det annars är i princip omöjligt. Om ditt slagjärn fortfarande är för kort trots denna åtgärd så testa med kofot som ger större svingrum!

Lycka till!

/Elin

9. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Det finns 2 typer av "klickgolv", de man viker ihop (ex khärs) och de man slår ihop (ex Forbo & tarkett). Fördelen med de sista är att man inte behöver vinkla brädan för att få ihop den, bra om det är trångt vid element, sockellådor eller foder, nackdelen är att man får banka rätt bra.

Din lösning är en lång & kraftig "baksmälla" (dvs slagjärn), med denna går det som en dans, kofot kan du glömma... Alternativet är att såga/slipa ner not/fjäder en aning och limma sista brädan

10. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

+ liten handslägga brukar betvinga de mest svåra golv. Bra hörselskydd rekommenderas starkt!

11. olni65
    Medlem · 158 inlägg

olni65

Medlem

Nu har jag äntligen fått till det!! ;D

Tack så mycket till slitvargen, som gav mig tipset att slipa ner fjädern lite. Jag tog inte så jättemycket, utan bara tillräckligt för att det med tillräckligt bankande på slagjärnet skulle fungera trots dess relativt korta längd (kanske 25-30cm).

Kan dock säga att min tidigare distanslösning med kartongbitar verkar inte ha varit boven i dramat iallafall, för det blev inte ett dugg bättre av att 'stumma' upp golvet.

Tack för alla tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.