Byggahus.se

Golvrenovering

1. M
    Medlem · 81 inlägg

mozze

Medlem
    Hejsan! jag är 20 år o har inte mycket erfarenheter ang golv, eller bygge öht ::)

Men jag har iaf börjat på en renovering av ett kök, mao så fick jag ta väck 2rum.
    Hade lite fuktskador i golv och vägg från duschen som fanns där förr (vattnet ran från brunnen ist för mot den)
    Det va en dusch och bastu i dem 2 rummen, där av olika golv som i rummet utanför.

Troligtvis ligger huset på en betonggrund, ovanpå den ligger det sand som sen golvreglarna ligger på ihop med isolering o ovanpå det så kommer det golv.

När jag tog väck duschen o bastun så försvann golvet där inne också, så ska man försöka bygga upp ett nytt golv där eller ska man ta väck allt golv o sand o sen regla upp hela rummet igen?
    Det stora problemet är att golvet är gammal råspontsgolv o det varje bräd har buktat sig lite så golvet inte är jämnt. Misstänker att det blir ett måste med en spånplatta ovanpå o sen klickgolv på det, o då bygger golvet så mycket att det blir knas i dörrhålen/trösklarna.

Har ni några bra tips på vad man ska göra för att inte lägga ner för mycket tid på det hela kalaset?

Kan fixa bild om ni inte förstår hur jag menar.
    MVH
    (långdragen jag var, men ville försöka förklara min sits)

2. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

Re: Golvrenovering

har själv lagt klickgolv (rea på rusta, 39:-/kvm) på gammalt buktigt råspontgolv. Det blev bra. Har du bara en foam så klapprar det inte o klickgolver är så pass styvt att det klarar att överbrygga mellan brädorna. Observera att det får inte vara för ojämn höjd mellan brädorna. Dock spacklade jag runt kanterna där brädorna spretade upp mer.

Under trösklarna la jag en lite bit klickgolv (ca 2cm smalare än tröskeln) för att få upp tröskelhöjden o skjöt sedan in golvet under. (tröskeln fastskruvad i golvet) Då blir sväll/krympmarginalen på 5-10mm osynlig.

3. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Ibland slipar dom råsponts golvet
    om dom lägger nytt golv ovanför.
    Och då slipper du spånskivan.

Mvh Putte

4. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

jojustja, glömde att nämna att jag lade laminatgolvet vinkelrät mot brädgolvet, skulle inte tordas lägga jämsmed

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.