Byggahus.se

hur mycker bygger klinker(fix)?

1. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem
    Jag håller på att renovera min hall och ska lägga klinker innanför dörren. Se denna tråd för bilder etc.

Nu ska jag gjuta betong som jag sedan ska lägga klinker på och jag måste veta vilken nivå jag ska lägga det på. Jag har inte bestämt mig för vilken klinker jag ska ha tyvärr...

Hur mycket bygger klinker? Kan man höja klinkers lite genom att lägga på lite mer fix, och i så fall hur mycket?

Jag har tänkt lite smått att gjuta betongen till 1,5cm under tänkt golvyta, men jag är inte säker. Jag tänkte 9mm klinker och ungefär 6mm fix. Vad tror ni?

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 269 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: hur mycker bygger klinker(fix)?

Det beror på vilken tandspackel du använder. en 12mm fyrkantstandad brukar ge en fixhöjd på 4mm. 10-12 mm tandspackel är vad du borde använda till dina 9mm klinker. Det bästa är att testa och sedan mäta.

3. F
    Medlem · 260 inlägg

fridde

Medlem

Hej,

Det går utmärkt att bygga med fix, men med tanke på att du ändå ska gjuta varför inte se till att du gör läggningen så enkel som möjligt för dig själv? Med andra ord - skaffa klinkerna först och gjut till rätt höjd ;)

Hls,
    /Magnus

4. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem

Mjo, det är ju den bästa varianten. Nu har iof damen kommit hem så då kan vi gå och leta klinkers.

Tänkte gjuta idag så man måste väl bestämma sig.

Man måste väl nte vänta mer än vecka efter avslutad eftervattning till det att man lägger klinkern?

5. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Jag gjöt 32mm finbetong och blev rekommenderad att vänta 6-8 veckor. Det stämde rätt bra för efter 1 månad blev det lite småprickor i gjutningen. Dessa sprickor skulle jag inte vilja ha den fina klinkerbeläggningen.
    Låt det bränna i en månad, skulle jag säga. Någon annan här med säkrare besked?

6. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem

Problemet är att jag ska sticka utomlands i tre månader från den 29 jan. Jag gjöt idag så om 6 veckor är jag inte hemma, och jag vill gärna lägga plattorna innan jag sticker eftersom jag ska hyra ut lägenheten. Iof kanske de som ska hyra kan klara sig med en betonghall under den korta tid de ska bo här...

Hur mycket sprack betongen? Var det flera millimeter tjocka sprickor? Spricker verkligen klinkersen oxå om man lägger den för tidigt? Tänker mig att fixen tar upp en del, men det kanske den inte gör...

Alternativ 1: Lägg plattorna typ 25 jan = härdar ca 2 veckor

Alternativ 2: Lägga plattorna när jag kommer = härdar ca 14 veckor

2:an kanske är att föredra...

7. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Jag tycker att du väntar tills du kommer hem. Det är inte lätt att förhandla med ett härdande betonggolv. ;)
    Dessutom är det inte säkert att klinkersen spricker, men risken finns. Jag har sett det hända.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem

Satt just och tänkte tvärt om: Jag har aldrig nånsin sett ett sprucket klinkergolv. Men det lutar åt att jag väntar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.