Byggahus.se

Alternativ till klinkers i hallen?

1. E
    Medlem · 75 inlägg

ebbaliten

Medlem
    Hej!

Vi har köpt en lägenhet som strax börjar byggas. Vi hade gärna velat ha klinkers en bit in i våran hall för att inte skada ekparketten som går ända fram till dörren som standard.

Problemet är att vi fick detta som svar "Klinker i hall går endast att få i bottenvåningarna pga stegljudsbestämmelser".

Finns det något bra alternativ till klinkers som inte påverkar "stegljudsbestämmelserna" ;)? Gärna stryktåligt och snyggt.

Tacksam för alla förslag!

Mvh Jonas & Åsa

2. H
    Bannad · Östergötaland · 223 inlägg

Hopplunda

Bannad

Re: Alternativ till klinkers i hallen?

Finns laminatgolv som ser ut som klinkers.Finns även plastmattor som ser ut som klinkers.

3. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem

Vi la klinkers i varje hall i ett 13 våningshus på stegljudsmattor så det där att det inte skulle funka är bara snack.
    Kika på tex www.stepisol.se

4. E
    Medlem · 75 inlägg

ebbaliten

Medlem

det lät ju kanon, är det dyrt med stegljudsplattor??? vill verkligen helst ha vanlig klinker...

5. K

ktm250

Medlem

Tyvärr vet jag inte vad det kostar. Jag gjorde bara jobbet.

6. E
    Medlem · 75 inlägg

ebbaliten

Medlem

Är det ett ganska stumt material som man lägger under klinkersplattorna då?
    Det finns ingen risk för att fogarna mellan plattorna spricker om materialet under är för mjukt/ger efter. Verkar det bra så ska jag genast tipsa/fråga den ansvarige om vi kan lösa det på det här sättet.

Tack för förslaget! :)

7. K

ktm250

Medlem

Ända nackdelen jag kan se är väl egentligen att det bygger lite, men i nyproduktion kan man ju få in det lättare. Det ser lite ut som en isolermatta man har i motorrum på bilar. Man lägger ut den och lägger avjämningsmassa på.
    Det finns en länk i länken jag gav dig till maxit ljudgolv. Klicka på den och tryck ut broschyren och visa byggaren och säg sen vilken färg han fick i ansiktet ;)

8. E
    Medlem · 75 inlägg

ebbaliten

Medlem

Jag ska visa han det där :). En sista fråga, vet du ungefär vad det kan kosta för 1.2x2m? Stepisolen då, inte med arbete osv.

9. K

ktm250

Medlem

Tyvärr inte en blekaste :-[
    Jag har aldrig behövt köpa den själv.

10. E
    Medlem · 75 inlägg

ebbaliten

Medlem

han som är ansvarig för våra tillval, skrev till oss att han ska kolla upp stepisol o återkomma :) så vi får hålla tummarna...

11. K

ktm250

Medlem

Bra det. Lycka till :)

12. R
    Medlem · 168 inlägg

Rogerio

Medlem

Har själv varit inne på o lägga klinkers i min hall........

Fast nu bläddrade jag precis i senaste "Residence" o blev förälskad i epoxigolv.

Någon som vet ngt om sådant?
    Dyrt?
    Funkar bra med golvvärme?

13. K

ktm250

Medlem

Kom på en till... "Floor TSM" från KGC är också ett alternativ, men där man inte använder avjämningsmassa. Det är nån slags kokosmattor för stegljudsisolering. Vet inte så mycket om dem, men det kan ni ju kika på om de ratar Stepisolen :)

14. E
    Medlem · 75 inlägg

ebbaliten

Medlem

Perfekt, jag ska genast skicka även denna till vår tillvalsansvarige :).

Ringde honom idag och fick då höra att materialet i sig verkar ju fungera. Däremot så funderade han på om det "bröt" ljudet från trapphuset. Som det är tänkt så ska det vara sten i trapphuset och parkett i hallarna i lägenheterna, och då ska parketten "döda" ljudet som fortplantas i stenen tydligen.

Han skulle kolla om stepisolen också tog "död" på ljudet från stenen i trapphuset.... Vet inte, tycker det verkar långsökt. Men vi måste göra vårat bästa för att övertala honom, blir ju bara jobbigt att behöva lägga om en bit av hallen efter inflyttning...

15. K

ktm250

Medlem

Hoppas det löser sig! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.