Byggahus.se

Flytspackla på plastmatta?

1. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg
    Hej hopp.
    Igår skulle jag till att lägga parkettgolv i vårat nyrenoverade sovrum. Dock visade det sig att golvet var allt för ojämnt så allting sviktade en aning. När jag mätte lite snabbt så var det på två ställen ända upp till 10 mm ojämnheter men golvet i genomsnitt kanske 5mm. Nu är det bara att bita i det sura äpplet och göra om och göra rätt. Tänkte mig flytspackel.
    Min fråga är då: Kan man flytspackla direkt på den hyfsat nya linoleummatta(tror jag det är..) som ligger där? Under den finns en annan plastmatta som antagligen är sen 60-talet och därunder är någon form av tjock golvmasonite(omkring 30mm). Detta förutsatt att man tätar alla kanter och ev håligheter noga så att massan inte kan nå ner till den fuktkänsliga masoniten. Nån som har gjort nåt liknande? Har ingen lust att lägga ytterligare golvspån/golvgips+flyt.
    Har ni tips på bra spackel så är det mer än välkommet.
    tack på förhand.
    jeppe

2. R
    Medlem · 96 inlägg

ridgid

Medlem

Re: Flytspackla på plastmatta?

ja det funkar, kom bara ihåg att prima plastmattan innan

3. S
    Medlem · 50 inlägg

smil

Medlem

Re: Flytspackla på plastmatta?

Dock är det väl lämpligare att ta bort plastmattorna först, eftersom särskilt den undre kan vara limmad med ett nog så ohälsosamt lim, som det kan vara trevligt att slippa ha kvar - när det ju ändå inte ska göra någon nytta menar jag.

Två plastmattor på varandra brukar väl ingen rekommendera, eftersom limmet torkar för långsamt (aldrig?) mellan två täta skikt. Nu kanske det blir en heeeelt annan sak med linoleum, vad vet jag.

Jag hade slitit en extra dag med att ta bort plasten iaf. Går det alltså inte flytspackla på primad masonit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.