Byggahus.se

enhetligt

1. W
    Medlem · 46 inlägg

wbghandi

Medlem
    Hej !

Jag bor i ett sutteränghus , och nu ska jag lägga golv isåkallat ovanvåningen.
    Så nu undrar jag om någon kan ge mej bra tips på ett o samma golv man kan ha på hela det husplanet (ska var enhetligt på hela ovanvåningen) där har jag kök 3 st sovrum o ett storarum som går i vinkel och en hall.

http://www.svenskfast.se/Pages/ObjectViewPictures.aspx?objectid=3A946M4NIT9ENR55

detta tycker jag är kanonfint !! någon som vet priser på skeppagolv?

2. G
    Medlem · 276 inlägg

greenbay

Medlem

Re: enhetligt

Kährs har skeppsgolv i sin Linnea serie. det är fanergolv, går inte att slipa, med det är trä.
    Kostar som vanlig ekparkett ungefär, men betydligt snyggare. Lätt att lägga oxå!
    mvh
    greenbay

3. F
    Medlem · 26 inlägg

Fredrikos

Medlem

Skeppsgolv kan vara fint, på båtar...varför inte lägga ett snyggt askgolv, eller vitoljad
    ek?

Tänk på att ett mörkt golv "äter ljus". satsa på något som gör att ditt hus känns större.

4. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Hej!

Skeppsgolven finns i ljusa färger också....

Men jag håller med föregående. Jag vill också ha skeppsgolv från början, men efter lite funderande så lutar det nu åt någon vanlig parkett med breda tiljor. Vårt hus finns nämligen inte heller i en marin miljö och vi har inte tänkt att inreda det i den stilen heller.

/pinebar

5. W
    Medlem · 46 inlägg

wbghandi

Medlem

oki tackar för era inlägg !! ja skeppsgolv finns ju som ljust om ni ser länken jag skrev så är det golvet ljus ek med askfog hur fint som hellst.
    men som sagt vill ha ett golv som man inte tröttna på så det gäller o tänka mer än engång :)
    o så ska det ligga över hela förstaplanet

6. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

jag skulle inte kunna tänka mej en sån enhetligtet: samma grårandiga golv i sovrummen som i resten av huset.
    Varje rum har sina krav på golvkvalitet och utseende. Stora synliga golvytor påverkar rummens karakter mer än man tror. Tycker inte att det ger några estetiska fördelar att välja lika för hela våning. En elegant framtoning som passar i vardagsrummet blir kanske helt fel i ett sovrum och tvärtom.
    Hall och kök ska kunna tåla mer slitage än sovrumsgolv. Ska man behålla enhetlig golv länge måste man satsa på något slitstarkt i hela huset så man inte står om några år med ett delvis slitet golv i halen och vid diskbänken medan resterande är fortfarande perfekt.
    Det var bara min åsikt och några tråkigt praktiska aspekter att fundera på ;)
    gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.