I mitt hus från år 1900 är det endast tamburen som saknar trossbotten. golvytan är ca 2x4meter. golvbräderna vilar på rejäla stockar som är fästa i syllstocken. Jag kan komma ner under golvet genom golvet i skrubben intill och tänkte då bygga bjälklag för trossbotten underifrån, dvs. utan att riva upp golvbräderna. Isoleringen, som är cellulosa-ull (ekofiber), skulle sprutas in från hålet i skrubbgolvet, dvs. från sidan.
Jag har tänkt mig följande konstruktion: bjälkar, ca 45x150 skulle hängas upp i stockarna med vinkeljärn. Därefter skulle asfaboarden fästas underifrån på bjälkarna. slutligen, för att hålla asfaboarden rak och uppe, skulle jag jag underifrån spika/skruva fast bräder i bjälkarna.
Låter det här som en vettig idé? Jag är tacksam för något annat förslag!
Stenarna i sockeln är stora, inte kvadratiska med en hel del luftspringor emellan, så ventilationen torde vara bra i utrymmet under trossbotten. huset är byggt på sandig mark o verkar inte ha problem med markfukt/dålig dränering. hur mycket utrymme bör jag spara mellan trossbotten och marken? jag uppskattar att jag med ovannämnda konstruktion skulle ha ca 40cm kvar till marken.
Är det något annat jag bör tänka på?
Jag har tänkt mig följande konstruktion: bjälkar, ca 45x150 skulle hängas upp i stockarna med vinkeljärn. Därefter skulle asfaboarden fästas underifrån på bjälkarna. slutligen, för att hålla asfaboarden rak och uppe, skulle jag jag underifrån spika/skruva fast bräder i bjälkarna.
Låter det här som en vettig idé? Jag är tacksam för något annat förslag!
Stenarna i sockeln är stora, inte kvadratiska med en hel del luftspringor emellan, så ventilationen torde vara bra i utrymmet under trossbotten. huset är byggt på sandig mark o verkar inte ha problem med markfukt/dålig dränering. hur mycket utrymme bör jag spara mellan trossbotten och marken? jag uppskattar att jag med ovannämnda konstruktion skulle ha ca 40cm kvar till marken.
Är det något annat jag bör tänka på?
Klicka här för att svara