3 543 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Spackla golv?
Jag håller på att lägga furugolv, Bauhaus billiga budget II-sortering. Det finns några kvisthål och någon kant är lite ojämn. Kommer att lasera golvet mörkt och undrar om jag kan använda vanligt vitt träspackel eller om jag ska köpa plastiskt trä istället? Är lite orolig att vanligt vitt spackel kanske lyser igenom lasyren?
Hej
Det troliga är att du får slipa över golvet efter det blivit lagt.
Spar på slipdammet och blanda till en gröt med vanligt vitt trälim och spackla i kvisthålen. De kommer då att få samma nyans som det övriga golvet för att det är samma matr. som du laserar på!!
Anders
Det troliga är att du får slipa över golvet efter det blivit lagt.
Spar på slipdammet och blanda till en gröt med vanligt vitt trälim och spackla i kvisthålen. De kommer då att få samma nyans som det övriga golvet för att det är samma matr. som du laserar på!!
Anders
Plastiskt trä tar lasyren bättre än spackel, risken är som du säger, att du bara får en vit fläck. Jag hade provat på en restbit för att se om det kan vara så att det behövs lite mer lasyr på det plastiska träet för att få samma nyans ev kan det funka med spacklet men prova. En annan variant är att använda lim och sågspån, CA-limmer är snabbt och bra ffa med katalysator.
Även om du inte ska slipa golvet kan du ändå använda metoden som Anders skrev om. Du får ju säkert en del spillbitar som du kan slipa till lite på för att få lite "fyll". Har själv gjort så och man tänker inte på att lagningen finns (fast vi lutade och oljade ist...)Anders_S skrev:
Klicka här för att svara