8 363 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Såga ek till golvplank med solosåg
Har ett gäng ekstockar som skall bli golvplank. Hur skall man såga det för bästa resultat. Skall man bara göra golv av kärnvirket eller kan man använda splintveden också. Just nu är jag inne på att skiva upp stockarna och ha dom okantade i torken för att sedan se. Å andra sidan skulle det ju förmodligen bli ett bättre golv om man kvarterssågade stockarna, fast det blir ju smalare plankor då.
Tacksam för tips.
Såga lugnt.
/Lelle
Tacksam för tips.
Såga lugnt.
/Lelle
Undrar om du inte har större chans att få svar om du lägger denna fråga under avdelningen Byggmaterial och Byggteknik (tror jag den heter).
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Vi lät vår lokala såg göra spåntad golvplank av ek åt oss från några rejäla ekar som vi själva hade sågat ner. Killen på sågen föreslog att han kunde såga 3 olika bredder för att utnyttja så mycket som möjligt av stockarna. Vi nappade på det, och lade de olika bredderna slumpvis i golvet. Resultatet blev ett väldigt individuellt och levande golv som vi är jättenöjda med. Ett tips.
Bra tips Karin. Gjorde ni bara golv av det mörkare kärnvirket eller behöll ni splintveden också, den lite ljusare delen av eken som är ytterst, alldeles innanför barken. Funderar också på lite olika bredder. Får man fråga vad det kostade att få det sågat och hyvlat?
Tack så länge.
/Lelle
Tack så länge.
/Lelle
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Hm... jag tror bara det är kärnved i våra golvbräder.
Nu är det 3-4 år sen så jag har delvis glömt, men jag tror det var ungefär ett halvt dussin ekar. Vi hade valt ut dem i skogen: ganska grova, och långa, raka och nästan utan grenar före typ 7 meters höjd. Det var nästan pinsamt billigt; jag tror vi betalade 2 - 3 tusen kr inkl moms för sågning, hyvling med spånt och torkning.
Nu är det 3-4 år sen så jag har delvis glömt, men jag tror det var ungefär ett halvt dussin ekar. Vi hade valt ut dem i skogen: ganska grova, och långa, raka och nästan utan grenar före typ 7 meters höjd. Det var nästan pinsamt billigt; jag tror vi betalade 2 - 3 tusen kr inkl moms för sågning, hyvling med spånt och torkning.
Hej!lellesv skrev:
Du kan bara anväda kärnvirket, spintved är bara ved....
Glöm inte att märg såga stocken (såga igenom kärnan, såga inifrån kärnan och ut)
detta för att såga bort så mycket spänningar som möjligt.
Skydda det sågade viket mot solljus (ekvike spricker otroligt av sol) bör luft torka långsamt helst 1-år innan det torkas.
Good Luck!
Använd splinten med, om du gillar färgen. Kärna eller splint har ingen praktisk betydelse inomhus det är en rent estetisk fråga. Alla golvtillverkare har ju ekgolv med blandad splint/kärna.
Genomsågat duger fint, mig veterligen är alla massiva ekgolv på marknaden genomsågade eller rundsågade ur stocken.
Genomsågat duger fint, mig veterligen är alla massiva ekgolv på marknaden genomsågade eller rundsågade ur stocken.
Klicka här för att svara