J
jon_h: Med någon form av avjämningsmassa för golv. Flytspackel eller vanligt golvspackel alltså, inte fix.
3 svar · 2,7k läst
G
gcederwall: Jag har lagt in 100 m2 Merbau. 14mm parkett i hela plank stilen. Tycker det blev kanon. Lite rödaktigt men ändå inte för mörkt. Vill du kollla vilka färger som passar så vet jag att en av färgtillverkarna hade det på sin hemsida (Matchar golv med 10 olika färger). Hittar den inte just nu.... Kolla även här. Sköna hem: Vilka färger passar till golv i merbau?
2 svar · 5,3k läst
L
linda.sofi: Nej. Golvvärmeleverantören skriver dock i sin folder att det ska vara 28 mm reglar under om man ska lägga golv direkt på. Vi funderar på att lägga 10 mm spånskiva ovanpå för att kompensera upp för de 7 mm som saknas.
2 svar · 3,5k läst
H_L
H_L: Jag hade sågat ur så att skarvarna i "längsled" hamnar mitt ovanför golvreglarna. Sen kan det nog vara en bra idé att sätta kortlingar mellan golvreglarna så att det blir stöd för skarvarna "kortled". Limma (med vinterlim) och skruva sen golvspånet i reglarna och kortlingarna.
2 svar · 8,8k läst
J
jockeplopp: Jo lägger jag nytt kan jag ju bara lägga på spånet. No problems. Trösklarna är "nya" dvs lagda då spånet och plastmattan lades. Vet ej riktigt hur det ser ut under. Huset gjordes om från enfamiljshus till lägenheter 1987, det var då plastmattan åkte på. Vet ej hur väggar (och därmed trösklar) har stått innan.
3 svar · 3,0k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Testa att använda sökfunktionen och sök på "betonggolv" så får du upp en massa trådar. Här är en iaf. jeppe http://www.byggahus.se/forum/golv/28889-behandlad-betong-som-golv-vardagsrum-hall.html
1 svar · 6,8k läst
A
Ahlbom: Tänkte bara kolla om det fanns något som är vanligast eller om man bestämd avråder från att lägga golvet under väggen. Annars är det juh det enklaste sättet då man har något att stå på när man sätter upp väggarna :)
2 svar · 2,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag får känslan att din platta inte är isolerad underifrån, vilket gör alla tankar på golvärme utan att isolera ordentligt (vilket alltså bygger rejält på höjden) blir ekonomiskt självmord pga energiförlusterna nedåt. Jag kan tänka mig att en lösning med 10 mm cellplast, fogskum vid kanter och skarvar och sedan golv ovanpå skulle öka komforten utan att öka energiförlusterna.
3 svar · 1,9k läst
H
hannna: Vi skippade iden helt och gör lättast möjligt, vi ska ju bara in och hämta kläder...
2 svar · 1,6k läst
·
D
Drotten: Hej Har nyligen lagt ett 15 mm massivt dala floda furugolv i bla köket. Nu visar det sig att golvet har börjat "skåla sig" runt diskmaskinen. Som man kunde misstänka handlar det om fukt! En tidigare klantig rörmokare jag haft hade inte skruvat ihop vattenanslutningen till diskmaskinen ordentligt utan det läckte lite vatten som letade sig ner under trägolvet längs med väggen. Förutom att
0 svar · 3,1k läst
J
JKPK_peter: Hej! I December flyttade vi in å vårt hus och när man går på det hör man (speciellt när man går på natten då allt är tyst) hur det knastrar efter golf foamen som är lagd under parketten. Vad jag vet lade snickaren först papp och sdan denna plast skum matta och sedan golvet. Det knastrar om denna underlag när man går. Min fråga: Kommer detta försvinna efterhand eller? Jag
0 svar · 5,3k läst
M
Majkel: OK, tack för svaren :) Ska blanda fixet lite lösare om det blir lika tungjobbat som sist. Det luktade bränt om borrmaskinen...Som du skrev Jon så var fixet smuligt emellanåt så jag skrapade bort "smuligt" fix och la ut nytt gång på gång för att få fixet att täcka golvytan. Blev orolig för att fixet inte hade fäst ordentligt men plattorna verkar sitta bra :cool: Har nu precis fogat
3 svar · 23,4k läst
R
rankhus: [citat] Det var väl tanken från början, men säljaren rekomenderade inte det så jag funderar väl på att använda flytspackel/avjämningsmassa. Mätte upp golvet ikväll, och det var 14 kvm.
3 svar · 4,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Är det korta stavparkett? Mvh Putte
1 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Menar du om betongen håller? Jadå, om den inte är osedvanligt dålig. Du skriver "altantvätt" i rubriken. Menar du ett särskilt altantvättsmunstycke? I så fall säger den sig nästan själv att betongen klarar det, betong är tåligare än virke. Men betongen klarar även det vanliga munstycket.
1 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Ja, det skulle man kunna säga att det är. Det skulle försvinna enorma mängder energi nedåt.
5 svar · 5,5k läst
L
Lassie: Jag körde med värmegolvsversionen (644) från Maxit och fick rådet att man skulle börja lägga klinkers mellan 1-3 dygn efter. 4320 är något långsammare vad jag förstod så efter ett dygn kanske är tufft. Kolla in: maxit se - Sök produkt och maxit se - Arkiv Broschyrer Mycket info på hemsidan, men kan vara lite svårnavigerad ibland.
1 svar · 8,4k läst
F
Florida: Jag pratade med en kille på Anticimex idag och han tyckte inte att man skulle isolera så att det blir en torpargrund för att de ofta har väldiga problem, så han tyckte att jag skulle gå på att engjuta platta Svar Svlcm: visst är det mycket dyrare men man får ju samtidigt komforten med golvärme...... Ingen som har en altan med något av alternativen som kan råda ??.....
6 svar · 5,8k läst
M
Martin_Blomberg: Klickgolv skall ju ha ett plant och stabilt underlag. Frigoliten kan hända är för mjuk. Problemet är att klickfogarna då kommer att ha problem att hålla ihop. Toleransintervallet för klickgolv brukar ju ligga på ca 2 mm på 1m. Se denna länk för korrekt info (dock på tyska): Maßtoleranzen - was ist erlaubt, was muß geduldet werden?
1 svar · 1,7k läst
M
makmaz: Hej! Jag kollade också precis på dessa parkettgolv. Det jag la märkre till var att på alla stavs parkettgolv står det att de är uv-lackade el oljade, men på de me 4 står det inget. Men de kanske bara är en miss på hemsidan. // Miki
2 svar · 7,9k läst
P
peterand: Ex Gyproc har lösningar för olika ljudklasser har du kollat där? Istf sand så finns det undergolvsmattor, ex Decibel etc.
4 svar · 7,2k läst
·
brorzan
brorzan: Är det dem här du tänker på? Lägg Lätt: Golv för hemmamiljö Har inte testat dem själv, har för mig att det finns en del trådar på forumet om det, med varierande betyg... # bror
1 svar · 4,2k läst
K
KurreBurre: Vi ska oxå måla ett furu plankgolv. I vårt kök närmare bestämt. golvet är nyslipat och nu ska vi bara bestämma oss för färgen. vi har tänkt oss en grå nyans eftersom vi ska sätta in ett vitt kök senare. vår golvslipare tipsade oss om att blanda snickerifärg med lack. Nån som har använt det? Det finns ju även färdig golvfärg. Vad är för och nackdelarna?
5 svar · 6,7k läst
·
lier
lier: Går i samma tankar som dig, har hört att det ska gå att måla klinkersgolv. Men enklast är nog att höra med färgaffären vad dom tror. Dom om någon borde ju veta så att det inte blir fel.
1 svar · 4,3k läst
J
jockeplopp: Gummigolv?
3 svar · 2,6k läst
J
3 svar · 2,6k läst
6
62_an: [citat] En linoleummatta borde väl inte vara diffusionstät, men det kanske någon annan kan svara på bättre. Den består av organiskt material (linolja). Organiskt material kan mögla. Så du kanske ska kolla upp om du inte ska riva ur mattan...förr användes dessutom konstiga flytspackel som innehöll organiskt material och som visade sig mögla. Kan det vara sånt under som du bör ta bort
4 svar · 3,9k läst
Anders_S
Anders_S: Alltså en Forbo Novilon. Anders
15 svar · 14,3k läst
·
6
62_an: [citat] Jo, det är precis så jag tänkte, med passiv ventilation via spårade golvsocklar istället för mekanisk via fläkt och ventilationsdon. Nivell (och alla andra motsvarnde lev.) rekommenderar ju det senare. Men som nån sa, så skulle jag kunna förbereda under golvet med hålade rör som det ska vara i det ventilerade systemet. Isåfall kan man senare ta ett hål och skarva på rör
2 svar · 4,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Stor nivåskillnad. kan ju kanske räddas med masonit och plyfa. Fast svårt kanske att få en mjuk övergång. Mvh Putte
2 svar · 2,7k läst
ByggPutte
ByggPutte: Själv hade jag fräst i en bit som ligger i samma nivå som dom båda golven. Alternativt lägga fris runt det nya golvet. Kanske inte blir så snyggt eftersom det går in i köket. Mvh Putte
2 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.