5 091 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Lackat/Oljat/Vaxat
Det har säkert diskuterats otroligt många gånger förut här, men jag får ändå ingen rätsida på det hela. Och jag tycker att alla har olika idéer om det hela.
Förutsättningarna är att jag tänkte lägga vitbehandlat askgolv.
Vissa säger att det ska vara lackat för att skydda mot fläckar.
Andra säger oljat för att det inte skall bli repor i lacken som gulnar.
En försäljare sade oljat som vaxas, för att inte bli repigt och ändå inte suga upp rödvin, kaffe mm.
Vad tycker ni?
Förutsättningarna är att jag tänkte lägga vitbehandlat askgolv.
Vissa säger att det ska vara lackat för att skydda mot fläckar.
Andra säger oljat för att det inte skall bli repor i lacken som gulnar.
En försäljare sade oljat som vaxas, för att inte bli repigt och ändå inte suga upp rödvin, kaffe mm.
Vad tycker ni?
Som du redan har fått info om så har de olika behandlingarna olika egenskaper. Alla har sina för och nackdelar. Vi valde lackade golv eftersom det är underhållsfritt (har ingen lust att olja om golven 1-2 ggr/år) och relativt tåligt.
Ask är ett relativt hårt träslag och klarar omild behandling. Vi har ett grangolv, lutat och sedan oljat med vitpegment. Var lite besviken de första veckorna då jag tyckte att det blev så mycket fläckar. Men nu, efter ett antal tvättar med vitpegmenterad såpa så blir golvet bara bättre o bättre. Den skyddande hinnan som blir efter varje såpning/tvätt gör golvet mer och mer tåligt. Golvet är mjukt och varmt och lent att gå på, totalt annorlunda mot det lackade ekgolv vi hade förut.
Klicka här för att svara