Systern ska köpa en lägenhet med vad hon tror är helt obehandlat trägolv enligt bild. Tror att det är gran.
Vad ska man göra med detta för att det ska bli så tåligt som möjligt? Helst vill hon nog undvika slipning om det går, kan man ytbehandla utan att slipa om?
Nuvarande och föregående ägare har så vitt jag förstår inte gjort något särskilt alls, och det verkar ju ha fungerat under rätt många år, men om man kan få fläckar o dyl att fästa sämre vore det ju bra.
Hur såpar man, och vad får det för konsekvenser? Är det bara att använda såpa i vattnet när man torkar golvet eller? Olja??
/Elin
Vad ska man göra med detta för att det ska bli så tåligt som möjligt? Helst vill hon nog undvika slipning om det går, kan man ytbehandla utan att slipa om?
Nuvarande och föregående ägare har så vitt jag förstår inte gjort något särskilt alls, och det verkar ju ha fungerat under rätt många år, men om man kan få fläckar o dyl att fästa sämre vore det ju bra.
Hur såpar man, och vad får det för konsekvenser? Är det bara att använda såpa i vattnet när man torkar golvet eller? Olja??
/Elin
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Som du skriver själv; skura med rotborste och såpa. Dammsuga emellanåt. Fet såpa, ej Grumme, skall det vara. Finns att köpa i färgbutiken.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Köp Duri golvsåpa, Faxe trägolvsåpa eller motsvarand och tvätta trädet o längdriktningen med lösningen 1:10 i varmt vatten och upprepa 3 gånger.
Sedan vi "dagligt " underhåll samma produkt i lösning 1:20 i varmt vatten.
Ju mer du tvättar golvet desstu mjukare blir det att gå på.
Skulle olyckan ändå vara framme finns Faxe Trärens att tvätta upp fläcken med.
Behandla därefter som obehandlat!
Anders
Köp Duri golvsåpa, Faxe trägolvsåpa eller motsvarand och tvätta trädet o längdriktningen med lösningen 1:10 i varmt vatten och upprepa 3 gånger.
Sedan vi "dagligt " underhåll samma produkt i lösning 1:20 i varmt vatten.
Ju mer du tvättar golvet desstu mjukare blir det att gå på.
Skulle olyckan ändå vara framme finns Faxe Trärens att tvätta upp fläcken med.
Behandla därefter som obehandlat!
Anders
Tack för tipsen!
Har läst lite om Faxes produkter och det verkar ju schysst. De föreslår Trärens som grundbehandling innan såpning om golvet är mycket smutsigt. Tror ni det är idé att göra det när man flyttar in, eller pajar man den eventuella yta som redan finns då och måste börja om på noll med såpningen?
/Elin
Har läst lite om Faxes produkter och det verkar ju schysst. De föreslår Trärens som grundbehandling innan såpning om golvet är mycket smutsigt. Tror ni det är idé att göra det när man flyttar in, eller pajar man den eventuella yta som redan finns då och måste börja om på noll med såpningen?
/Elin
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
