Golv
Mattläggarn: Du borde planslipa golvet om det skall ligga på samma håll. Grålumppapp eller foam skall du ha under ett flytande golv.
Mattläggarn: Du får fräsa av ytan. ser ut som det varit blött under, fukt från plattan? ta ett tätskikt som andas runt brunnen ca 1 m och vägg golv vinkeln runt om med tex. ardulan 8+9 så kann golvet andas. Användes ingen frigolit under plattan på 70 talet så kapilärfukt vandrar upp.
Mattläggarn: Det finns golvspont som är 28 mm tjock o ca 90mm bred eller 115mm. Du kann beställa på ett mindre snickeri. gammla golvbräder kann finnas på byggskroten tex hammars. Färgskilnaden blir mindre med äldre bräder. annars ta bort hallgolvet lägg i nya så får du samma färg i hallen, golvspånten är ganska billiga.
johan77: Valnöt ljusnar rätt mycket med tiden och körsbär tycker jag skär sig lite mot ek. Varför inte prova med vitpigmenterad ek eller ask?
Marie78: I mitt kök har jag ett ljusgrått laminatgolv som ska se ut som skifferklinker. Jag tycker inte det är snyggt, vill ha ett mörkgrått golv istället, helst klinkers, men har inte råd med det just nu. Kan man måla golvet mörkgrått utan att det ser för jävligt ut? Vad för typ av färg ska man då välja? Väggfärg, elementfärg, matt, blank?? Marie
Cheesus: Pratar vi om klinkersbiten nu Mr Hope? Isåfall big NO NO. Kommer aldrig att funka. Där skulle jag riva bort rubbet och börja om fr början med nytt golvspån och sen golvgips för att få det stumt. Trägolv ovanpå linoleum är ju inget problem om det inte bygger för mycket med nytt golv vid trösklar osv.
ByggPutte: Du behöver inga mer verktyg för att göra större lister. Men det kostar lite mer. Du får köpa en list i botten och en i överkant så det blir ett spår emellan och sen tex ett 7cm hög sockel utanpå. Mvh Putte
betula: Prova, sätt på värmen och kör en avfuktare i källaren under några månader. Luftfuktighetenmåste vara under 75% RH, gärna under 60%. Mät sedan fuktkvoten igen, är den fortfarande hög bör du göra något åt saken. Köp en billig fuktmätare för några hundra, mät nu och jämför med framtida mätningar. Obs värm först upp rummet ordentligt eftersom mätresultatet är
Miles: [citat] Intressant! Men hur blir det då när en BRFörenings uträkning är lite off mtp att en kvm idag kostar runt 20.000 kr? Om jag säljer min lägenhet och köparna räknar om den .. hur kan man bevisa vad en BRF från början räknat?
schenjon: Hej, Vi håller på att bestämma oss för vilket golv vi ska ha till vårt nya kök. Och just nu känns Allocs Original Trend som ser ut som skeppsgolv med not intressant ut. Det är ett högtryckslaminat med aluminiumlås och impregnerat mm. Så det verkar ju ok, men är det någon som vet hur reptåligt det är? Jag har en 45 kilo tung hund som får för sig att burna loss på golvet ibland.
Anonymiserad 48234: Aha, tack! Får höra med brorsan då, han jobbar praktiskt nog där.
tigersag: hallå gubbar. mina klinkers är 500 x 500 mm har flyspacklat med ok resultat. klinkers är utskurna och varje platta har sin planerade plats (endast 15 st. 3 x 5) mot ett hörn har dock det blivit ett fall på ca 2,4 mm som mest. självklart måste detta åtgärdas ( vill inte att hörnen skall skjuta upp) Tänkte limma fast lite spik liggande på golvet där det behövs. kommer plattan att få
maggan9: Hur mycket svikt är godtagbart i ett nybyggt hus samt hur mäter man det? ( Vi har svikt på övervåningen och golvet buktar upp och knarrar på vissa ställen. Vi hade personer här från Roxistenhus som sa att någonting ( de hade inte namnet på det) med 3 mm var ok enligt hus ama, och de mätte med en rätskiva och tryckte ned skivan... Intressant att veta hur man ska gå till väga för
kelu: Tack så mycket för tipset, med golvspånet blir det ju 2500kr dyrare så det lutar nog åt att jag lägger klinker istället. Billigare, snyggare, lättare, säkrare och golven är inte kalla i nuläget så det ska nog funka.
ByggPutte: Vi reglade upp ett golv med plåt vinklar. Kan ju vara lite billigare än nivell systemet. Mvh Putte
ByggPutte: Det bästa hade ju varit att få tag i en golv bräda i furu som är hyfsat torr. Mvh Putte
Anonymiserad 23608: [citat] Ja, det kräver ju betydligt större precision när du ska lägga ett innergolv på det, och ja, plasten läggs ovanpå sanden. Att sandavjämna golv är en metod som håller på att dö ut med det gamla gardet. Jag har bara känt en snickare som bemästrade metoden till fullo, men det tog tid. Han gick nog i pension för femton år sedan. Han lade ut banor av läkt på små sandhögar
imported_peter: Jag använder alcos superfix, Det absolut mest kompetenta sättlim jag använt. om nu lim kan anses var kompetent. men det är oerhört starkt och kladdigt, så det kanske kan fungera...
Snurre: Masses! Gjorde precis som du tänker göra! Köpte just ALASKA ANTRACIT på K-Rauta för mitt pannrum som också skall ha en panna av pellets-typ. Hur skall du ha väggarna? Puts eller någon kakel? Funderar själv på någon billig kakel i grå ton!
loffes: Har lite planert på att konvertera den direktverkande elen som vi har till bergvärme och vattenburen värme. Huset är från 1970 så golven har några år på nacken även om de är i bra skick så är dom ändå gamla. I något/några rum är det nyare klick golv. Tanken var från början att endast byta radiatorerna men nu har vi haft en vatten skada i badrummet (golvbrunnen) då tänkte vi
matte80: Jättetack för svaret, var precis det jag behövde höra!.) Farsan sa likadant, "ge fan i att riva ur mattan o golvetplattorna under.. säkert asbest" och ja, mattan ligger kvar o ska få ligga kvar. Dock har jag ju lyft på hörnet (mattan sitter inte riktigt fastlimmad där.. och jag bröt ju av en vit av plattorna. Är det någon fara på taket? Bör jag smälla på något extra lim där så
v-g: Om vi tar LIP som exempel så går det för 20mm 30 kg/m² sen måste du ha lite "över" slingorna också detta får du kolla hos leverantören. 75 kg låter mycket hursomhelst.
Anonymiserad 23608: Många golvspån, t.ex. Byggelit's Contifloor, får skarvas mellan reglarna. Hamnar två skarvar i samma fack måste dock avståndet mellan dom vara minst 20 cm. Byggelit har även en 38 mm skiva som får användas på regelavstånd upp till c800.
Farzan: [citat] Ja, det låter troligt. Den där tendensen tycker jag t o m att man märker när man målar med vissa täckfärger på hyvlat. Jag hade kanske fel när det gäller oljat. Såpskurat är nog däremot en annan sak. Anaitis - det var nånting sådant som jag misstänkte. Jag har några brädor som har kupat sig "fel" i den delen som har varit underlagsgolv...jag kanske ska prova litet
annjo: Det är bara en veranda om ca 3 kvm som vi kommer ta på och av oss ytterkläder och skor. Att bila och lägga golvvärme känner vi kanske inte att det är värt. Blir det inte kondens om vi lägger frogolit emellen? Vi vill ju inte ha fukt mellan plattan och golvet.
jakim: Nej det blir nog inte nån större påkänning där. Jag ska testa flytspackel.
johan77: Du får eftertorka springorna extra noga med en trasa. Om för mycket olja stannar kvar och ej poleras bort så blir där en blank yta precis som golvläggaren säger.
5.2 racing: Betongoljan skall man väl ha till att binda upp betong som skall användas rå. Typ nygjutna källargolv, industrier mm mm. Är lite blank har jag för mig. Luktar illa dock.
f95svthu: Hejsan Bor i en kåk som byggdes 1878, golvet i hallen och köket har satt sig... jag undrar lite hur jag bör gå till väga för att åtgärda detta på enklaste och billigaste sättet, fast inte så billigt att det blir riktigt dåligt... just nu ligger det en parkett på golvet men den har jag rivit bort. Frågor Om jag skulle riva bort allt golv så att det bara är balkarna kvar vad