Golv
BAS: Om det är spontat golv du snackar om så har du två val. Limma hela så att det blir en flytande "skiva" som kan röra sig då träet sväller eller skruva. Om du skruvar kommer springorna mellan plankorna att ändra sig med årstiden. Om du limmar kommer förändringarna i plankornas bredd att ses vid väggarna, tills den dagen då en limning släpper, då får du en jättespringa där
BAS: Vi la in 33 mm furu. Det hade legat i 10 år i rumstemperatur. Plankorna var inte vridna men de kunde "svänga" vilket gjorde det ganska jobbigt ändå att få ihop. Vi fick skruva fast anhåll i undergolvet och köra med varsitt koben för att pressa in en del av plankorna. Jag har fått "vrida" en del plankor på plats med en lång tving som hävarm (det var ett annat golv med 25 mm
Mats Forsell: Underbart. Det var exakt sådana svar jag ville ha. :D Funkar det inte så får jag väl skruva fast skiten :D
pech: Hur har ni gjort, som har lag golv på betongplatta, med övergångslister ? Vi har tänkt införskaffa övergångslister (ingen dörr mellan kök och vardagsrum) och funderar lite på hur dom ska fästas. De lister jag har sett ska sitta i en skena men hur fäster man den skenan när man har betongplatta ? Någon som kan dela med sig av sina kunskaper ?
kelu: Hej Carola. Klinker och kakel är inte fukttätande utan det är fuktspärren/membranet som är påpenslat innan klinkeret som tätar. Så var bara lugn.. om du nu har en fuktspärr förstås. Fuktspärren behövs oftast inte i äldre källarutrymmen där golv och väggar inte är isolerade.
JanneL: Tankar som slog mig: Är det rent, fritt från olja och behöver du prima med något så din gjutning inte ligger där bara som en lös kaka!
Wigert: Hej, Jag kollade upp isolervärdet när jag höll på med mitt källarprojekt och konstaterade en stor skillnad mot cellplast. Minns dock inte exakta tal. Sök på Google så hittar du säkert det.
Nicklas.L: Hej! någon som vet om det finns parador parkett i rökt ek billigare än 450kr kvadraten? i sverige eller utanför? jag skulle bli otroligt glad om någon kan tipsa mej i så fall. Jag ska ju trots allt lägga 90 kvadrat....:) Eller om någon vet om någon säljer ett rökt ek golv av annat märke jag har letat som f-n men hittar inget liknande . tack på förhand.
AnnaNe: Hej, har köpt ca 50 m2 Junckers oljat skeppgolv (som läggs med byglar). Har fått ett pris svart från en golvläggare på 150 kr/m2. Är det rimligt eller ska vi leta vidare? mvh Anna
gadu^: ok, hamnar på ungefär 70W/m2 som lägst.... men vad kan en liten VVB på 2KW, inställd på lägsta temp, dra i förbrukning (KWh)?
kallenilsson: Hej! Imorgon tänkte jag lägga skiffer (60x30 plattor) på min altan som är ouppvärmd. Eftersom det skall vara mellan 5-10 grader så borde det väl inte vara några problem - det står på bruket att det skall vara över 5 grader. En annan sak osm jag tänkte på är vad ni anser vara bäst att "putsa/behanlda" skiifret med. Jag vill ha det i princip svart men inte "pizzeria-blankt" om ni
Knecke: [citat] Tack för tipset men det har löst sig.. eftersom det kommer bänkskåp runt de flesta väggarna så gick det att lösa genom att inte lägga golvet helt mot väggen och således få lite kortsida som inte är snedkapad.. Golvet är nästan klart nu :)
potatoking: Hej, vi la in Marmoleum i hallen och använde samtidigt "click-guard" i fogarna för att hålla borta vattnet. Vi använde inte plast under eftersom det inte behövdes i den konstruktionen vi har.
Anonymiserad 23608: Knarrar det mitt på golvet eller intill en dörröppning. Är det det förstnämnda så beror det troligtvis på att golvspånet inte är ordentligt limmat, men annars kan det kan vara så enkelt att parketten ligger an mot en dörrkarm eller dyl. Jag har löst golvknarrsproblem i spångolvet på ett par kåkar genom att attackera problemet underifrån. Det förutsätter förstås att man kommer
jogi02: det va faktiskt golvfirman som sa att jag skulle ha den röda, inga som helst repor mm men jag körde den inte med skurmaskin utan för hand, blev kanon
Bodtomte: Håller på för fullt med att fixa golvbeläggningen i källaren. Ut med plastmattor, in med klinker. I det lilla, lilla kallförrådet (1x1,5 m) ligger golvet någon centimeter under resten av golven, har inte mätt exakt. Jag tänkte ev ta bort tröskeln och lägga klinker även där, men då blir det lite knixigt. Funderar på att skära plattorna och låta höjdskillnaden vara (minst jobb
Doctool: Om priset ska hållas nere rekommenderas Byggmax furugolv. Blir riktigt bra. Detta kan sedan ytbehandlas efter önskemål så att de passar de andra golven.
matbri: Efter lite dividerande så har jag nu köpt golvgips. Det kostade inte så mycket, och väggipset kom till användning i alla fall!
morty81: gipsputs kan du använda för att reparera hålen... mitt amatörtips här är, "såga loss listerna med fiskelina om du kommer åt... alltså fippla di en lina bakom listen, sen håller du i var ände och "sågar dig fram. Funkade guld med mina lister iallafall! Mvh Jesper
Henke.P: Är på jakt efter ett golv till sovrummet, jag vill inte ha trägolv och hellst inte plastmatta... Är hellst på jakt efter ett klick golv, har kollat på Forbo Marmoleum click, men är inte riktigt säker än... Nån som har nått annat förslag? :)
KrilleM: [citat] Nu hade du redan hunnit sätta golvsockeln, men till nästa gång så kan du använda golv o list skruv den är gängad åt båda håll så att man kan justera lutningen på sockeln med skruven
KrilleM: [citat] Spika med dyckertpistol, även om det bara är gips bakom så sitter det ändå om man skjuter spiken i 45 grader åt båda hållen. Listskruv kan du använda i hörnen om du har t.ex allmoge sockel som ska geras ihop för att kunna justera sockeln om inte vinkeln stämmer
KrilleM: [citat] Ett trägolv kan ibland knarra om det ligger för nära väggen, man ska alltid lämna ett mellanrum på cirka 5mm mot vägg när man lägger in ett trägolv. En enklare lösning då är att ta bort sockeln och titta hur golvet är lagt, ligger det för nära finns det speciella såga man kan använda.
Poggan: Precis, runt själva brunnen lägger du mindre plattor som tank77 skrev, allra bäst är att lägga mosaik runt brunnen, garanterat lätt å få bra fall då......
Range: Nu har jag fått bort det mesta av limmet, eller vad det nu var. Det var vattenlösligt, så jag kunde ganska lätt skrapa bort det när jag hade sprayat vatten på. Men det var kladdigt och kletigt att göra det... Har sett en del råda till att inte använda primer på oisolerat betonggolv. Är det någon som har testat utan primer, och isf sitter klinkersen fast? Kostar det mycket med primer,
Harrieth: Nu är golvet lagt och det har gått bra. Vi började från en kortsida och lade marmorplattorna allt eftersom. vet fortfarande inte om det är det bästa sättet, men som sagt, nu är det gjort!
Anonymiserad 23608: Plastmatta är definitivt billigast. Kostnaden för att lägga mattan motsvarar ungefär kostnaden för tätskiktet under klinkern. Trelleborgs gummimatta är förmodligen inte godkänd som våtrumsmatta.