Hejsan

Bor i en kåk som byggdes 1878, golvet i hallen och köket har satt sig...

Frågor
Om jag skulle riva bort allt golv så att det bara är balkarna kvar vad behöver jag sedan använda för att bygga golvet?

Räcker det att lägga på lite höjd på den balken som sjunkit så att den är lika hög som de andra och sedan lägga ut spånskivor (hur tjocka isåfall) som första lager över alla balkarna och sedan lägga nytt parkett golv ovanpå detta?

Eller måste jag göra något annat?

Om jag istället vill lägga klinkers vad måste jag då göra, någon sa att det måste vara dött under, måste jag då ha någon sorts gips efter spånskivan också?

Tackar ödmjukt på förhand för hjälpen,

Du kan exempelvis anväda dig av remsor av masonit till att höja/jämna så att alla reklar ligger i våg.
Sen på med spånskivor, ska du lägga klinker sen så lägger du golvgips på spånet som limmas fast, spånet ska/bör även limmas i fogarna.

Tänk i så fall på att den vanliga golvspånskivan är gjord för att skarvas över stöd, d v s ovanpå bjälkarna. Det kan bli ett problem i ett hus från 1878, chansen är stor att bjälkarna har cc-avstånd som inte stämmer med skivorna (d v s större än 60 cm).
Det finns golvspånskiva som får skarvas utan stöd men jag har för mig att den är tjockare och dyrare.

Ett alternativ till spån och klickgolv är att lägga ett nytt brädgolv som spikas direkt i bjälkarna. Litet omständligare (du åker t ex på att göra hela ytbehandlingen) men det skulle se mer gediget och "rätt" ut i ett sånt gammalt hus.

P
Många golvspån, t.ex. Byggelit's Contifloor, får skarvas mellan reglarna. Hamnar två skarvar i samma fack måste dock avståndet mellan dom vara minst 20 cm.
Byggelit har även en 38 mm skiva som får användas på regelavstånd upp till c800.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.